این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تدوین مدل علّی سازگاری پس از طلاق بر اساس عوامل اجتماعی و عوامل روانشناختی در زنان مطلقه شهر شیراز
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف : زندگی جنینی و خارج رحمی در امتداد یکدیگر مسیری را مشخص می سازند که طی آن رشد و تکامل فرد تحت تأثیر عوامل ژنتیکی، محیطی و اجتماعی رقم می خورد. حوادث حول زایمان از جمله تولد زود هنگام, وزن پایین زمان تولد و آپگار پایین می تواند زندگی بعد از تولد را تحت تاثیر قرار دهد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی بین آپگار زمان تولد با رشد شناختی و نشانه های اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان متولد شده در سه دوره زمانی سالهای 1385, 1388 و 1391 در مرکز آموزشی-درمانی حافظ واقع در شهر شیراز بود. روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی همبستگی انجام شد و 300 کودک در سنین 5-12 سال وارد پژوهش شدند. در این پژوهش آپگار نوزاد و سایر اطلاعات مربوط به نوزاد در زمان تولداز پرونده های زمان زایمان استخراج شد. کودکان شرکت کننده در این پژوهش در بدو تولد ناهنجاری مادرزادی نداشته و دچار تصادف و تروما نیز نشده بودند. رشد شناختی این کودکان و نوجوانان با پرسشنامه ریون رنگی کودکان با روایی 41 درصد و پایایی 62 درصد سنجیده شد. نشانه های اختلالات رفتاری این کودکان نیز توسط پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر فرم ویژه والدین با روایی 97 درصد و پایایی 92 درصد مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار اس پی اس اس انجام گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که همبستگی بین آپگار وررشد شناختی برابر 351/0 است که در سطح 01/0> P معنادارا ست به عبارتی بین آپگار و رشد شناختی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین همبستگی بین آپگار با اختلال توجه –بیش فعالی، رفتار ضد اجتماعی، ناسازگاری، اضطراب و پرخاشگری به ترتیب برابرا ست با 368/0 ، 265/0 ، 419/0 ، 434/0 و553/0 می باشد که همگی درسطح P< 0/01معنادار می باشند یعنی بین آپگار با اختلال توجه–بیش فعالی، رفتار ضد اجتماعی، ناسازگاری، اضطراب و پرخاشگری رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: عواملی که باعث کاهش آپگار زمان تولد می گردد می تواند رشد شناختی و رفتار در دوران کودکی و نوجوانی را تحت تاثیر قرار دهد و فرد را با مشکلات متعددی رو به رو کند, از طرفی بستری شدن بیشتر این نوزادان در بخش مراقبت های ویژه خود می تواند منجر به ایجاد اختلال در سیر تکامل کودک شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سازگاری پس از طلاق، حمایت ادراک شده، سازگاری اجتماعی، تنظیم شناختی هیجان
عنوان انگلیسی
The causal model of post-divorce adjustment based on, social and Psychological factors in divorced women of Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله
Background and objective: Embryonic and extrauterine life along each other determine the path along which a person's growth and development is influenced by genetic, environmental and social factors. Prenatal events such as premature birth, low birth weight and low Apgar score can affect life after birth. The aim of the present study was to determine the correlation between birth Apgar score and cognitive development and symptoms of behavioral disorders in children and adolescents born in three time periods in 2006, 2009 and 2012 in Hafez educational-medical center located in Shiraz. Methods: This research was conducted by descriptive correlation method and 300 children aged 5-12 years entered the study. In this study, neonatal Apgar score and other information related to neonatal at birth were extracted from delivery records. The children in this study did not have a congenital anomaly at birth and did not have an accident or trauma. Symptoms of behavioral disorders in these children were assessed by the Rutter Behavioral Disorders Questionnaire for parents with 97% validity and 92% reliability. Data analysis was performed with SPSS software. Results: The results showed that the correlation between Apgar score and cognitive development was equal to 0.351 which is significant at the level of P < 0.01. In other words, there is a significant relationship between Apgar score and cognitive development. Also, the correlation between Apgar score with Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD), antisocial behavior, maladaptation, anxiety and aggression is 0.368, 0.265, 0.419, 0.434 and 0.553, respectively. All of them are significant at the level of P < 0.01. That is, there is a significant inverse relationship between Apgar with attention deficit/hyperactivity disorder, antisocial behavior, maladaptation, anxiety and aggression. Conclusion: Factors that reduce the Apgar score at birth can affect cognitive development and behavior in childhood and adolescence and cause many problems. On the other hand, On the other hand, more hospitalization of these infants in their intensive care unit can lead to disruption in the child development
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Post-divorce adjustment, perceived support, social adjustment, cognitive emotion regulation.
نویسندگان مقاله
لیلا مهندس | Leila Mohandes
Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، ایران
حجت اله چاویدی | Hojatolllah Javidi
Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مرودشت، ایران.
مجید برزگر | Majid Barzegar
Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مرودشت، ایران.
نادره سهرابی | Nadereh Sohrabi
Islamic Azad University, Marvdasht Branch, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی،واحد مرودشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2284-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات