این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیرآموزش مبتنی برتئوری رفتاربرنامه ریزی برافزایش فعالیت جسمانی درزنان سالمند
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف : کم تحرکی و عدم انجام فعالیت جسمانی یکی از مشکلات دوران سالمندی دردنیای امروز است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی مبتنی برتئوری رفتار برنامه ریزی شده با هدف افزایش فعالیت جسمانی زنان سالمند شهر سنندج انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای- تجربی بر روی زنان سالمند بالای 60 سال در سال 1400 در شهر سنندج انجام شد. مشارکت کنندگان به روش تصادفی سیستماتیک در دو گروه مداخله (30نفر) و کنترل(30نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه محقق ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سازه های تئوری رفتار برنامه ریزی شده و همچنین پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی بود. نحوه آموزش درگروه مداخله شامل آموزش چهره به چهره و پرسش و پاسخ بوده که درطول4 جلسه 45 دقیقه ای برگزار شد. یافته ها: میانگین سن شرکت کنندگان درمطالعه درگروه مداخله 0/7± 6/70 وگروه کنترل 2/8±9/73 بود.یافته ها نشان داد مقایسه میانگین نمرات سازه های نگرش -نرم های انتزاعی -کنترل رفتاری درک شده و قصدرفتاری درگروههای مداخله وکنترل بعدازمداخله آموزشی تفاوت آماری معنی دار مشاهده گردید(P=.0001). همچنین میزان پرداختن به فعالیت جسمانی درسالمندان گروه مداخله بطورمعنی داری پس ازانجام مداخله آموزشی افزایش یافت(P=.0001). نتیجه گیری : برنامه آموزشی مبتنی برتئوری رفتار برنامه ریزی شده بر همه ابعاد کنترل ، نگرش ، قصد رفتاری ، هنجارذهنی و آگاهی موثر بود و بر افزایش فعالیت جسمانی در زنان سالمندان موثربوده است .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سالمند، فعالیت جسمانی، تئوری رفتاربرنامه ریزی شده

عنوان انگلیسی A survey of the effect of education based on planning behavior theory on increasing physical activity in elderly women
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: One of the problems of old age in today's world is sedentary lifestyle and inactivity. This study was conducted to investigate the effect of an educational program based on the theory of planned behavior with the aim of increasing the physical activity of elderly women in Sanandaj. Materials and methods: This interventional-experimental study was performed on elderly women over 60 years of age in Sanandaj in 2022. Participants were divided into two intervention (n = 30) and control (n = 30) groups by using the systematic random method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire including two sections of demographic information and constructs of the theory of planned behavior and also the International Questionnaire of Physical Activity (IPAQ). The training method in the intervention group was face-to-face training and also questions and answers that were held during 4 sessions of 45 minutes. Results: The mean age of participants in the intervention group was 70.6 ±7. 0 and in the control group was 73.9 ± 8.2 years. Comparing the mean scores of attitude structures, abstract norms, perceived behavioral control and behavioral intention in intervention and control groups after educational intervention showed a statistically significant difference (p=.0001). Also, the physical activity of elderly in the intervention group increased significantly after the educational intervention (p=0.0001). Conclusion: The training program based on the theory of planned behavior was effective on all dimensions of control, attitude, behavioral intention, mental norm and awareness and was effective in increasing physical activity in elderly women.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Elderly, Physical activity, Theory of planned behavior

نویسندگان مقاله افشین بهمنی | afshin bahmani
Department of Public Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان

پروانه تیموری | Parvaneh Timori
Department of Public Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان

فردین غریبی | Fardin Gharibi
Department of Public Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان

فاطمه شالودگی | Fatemeh Shaloodegi
Department of Public Health, Kurdistan University of Medical Sciences, Sanandaj, Iran
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کردستان


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2627-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات