این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
یافته
، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۱-۱۱
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی شناختی-رفتاری برمادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: کودک آزاری و بی توجهی نسبت به کودکان در دنیا یکی از مشکلاتی است که پیامدهای منفی زیادی بر کیفیت زندگی کودکان بجا میگذارد. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش گروهی شناختی –رفتاری روی مادران کودک آزار و کیفیت زندگی کودکان بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مداخله ای با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان پیش دبستانی در مهد کودکهای شهر خرمآباد بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 23 کودک که نمره آزار را کسب نمودند به همراه مادرانشان در دو گروه آزمایشی (10 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) بصورت تصادفی قرار گرفتند. مادران گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش های شناختی-رفتاری را دریافت نمودند. ابزارهای استفاده شده شامل مقیاس کودک آزاری محمدخانی (1390) و کیفیت زندگی کودکان فکس (1378) بود. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از آمار توصیفی، آزمون خی دو، آزمون U من ویتنی استفاده شد و با نسخه 22 نرم افزار SPSS تحلیل گردید. یافته ها: تحلیل نتایج نشان داد که آموزش گروهی شناختی-رفتاری تأثیر معنیداری در کاهش کودک آزاری مادران داشته است (05/0>P) و همچنین تأثیر مثبتی در ارزیابی کیفیت زندگی کودکان از دیدگاه مادران آنها داشت (05/0>P). بحث و نتیجه گیری: در مجموع، نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که آموزش گروهی شناختی-رفتاری منجر به کاهش کودک آزاری از سوی مادران و بهبود کیفیت زندگی کودکان پیش دبستانی میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کودکآزاری، آموزششناختی-رفتاری، کیفیت زندگی، کودکان پیشدبستانی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Training on Mother’s Child Abuse and Quality of Life of Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Child abuse and neglect are global problems with negative outcomes in the quality of life among children. This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral group training on child-abuser mothers and the quality of life of children. Materials and Methods: This interventional study was conducted based on a pretest-posttest design and a control group. The statistical population of this study included all preschool children in kindergartens in Khorramabad, Iran. Using the cluster sampling method, 23 children who gained the abuse score were selected, along with their mothers were selected and randomly divided into an experimental (n=10) and a control (n=13) group. The mothers in the experimental group received cognitive-behavioral training for eight 90-minute sessions. The tools used to collect data consisted of the Child Abuse Scale (Mohammadkhani, 2011) and the Quality of Life Questionnaire (Fakkes, 2000). The gathered data were analyzed in SPSS software (version 22) using descriptive statistics, the Chi-square test, and the Mann-Whitney U test at a significance level of < 0.05. Results: The data analysis of this study showed that group cognitive-behavioral training had a significant effect on the reduction of all dimensions of mother's child abuse (P< 0.05) and a positive effect on evaluating the quality of life of children from their mother's point of view (P< 0.05). Conclusion: In general, the results of the study indicated that cognitive-behavioral training was effective in reducing mothers' child abuse and improvement of the quality of life of preschool children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Child abuse, Cognitive-behavioral training, Quality of life, Preschool children
نویسندگان مقاله
فاطمه فولادی | Ali Farhadi
Department of Social Medicine, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
علی فرهادی | Fatemeh Fouladi
Psychology, Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
کورش گودرزی | Kourosh Goodarzi
Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran
گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3090-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ایمونولوژی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات