این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۷-۱۸۲
عنوان فارسی
سنتزپژوهی نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: زنان سرپرست خانوار که نقش تأمینکننده معیشت را بر عهده دارند، یکی از مهمترین اقشار آسیبپذیر جامعه بوده و لزوم توانمند نمودن آنان ضروری به نظر میرسد. لذا پژوهش حاضر با هدف مطالعه نظاممند و طراحی الگوی نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانواده انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش کیفی از نوع سنتزپژوهی بود که با استفاده از تحلیل محتوا و فراترکیب انجام گرفت. جامعه آماری شامل تمامی آثار منتشر شده به زبان فارسی یا انگلیسی در این حوزه از سال 2012 تا 2021 در چهار پایگاه اطلاعاتی معتبر اریکٍ (ERIC)، ساینس دایرکت (Science Direct)، پاب مد (PubMed) و گوگل اسکولار (Google Scholar) بود. ابتدا با استفاده از کلیدواژههای "آموزش زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی زنان، زنان سرپرست خانوار، مهارتهای زنان سرپرست خانوار" و بر اساس معیار ورود، 140 مقاله علمی شناسایی و سپس با توجه به معیار خروج، تعداد 93 مقاله کنار گذاشته و در نهایت 47 مقاله برای تحلیل نهایی انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل کیفی مقالات از روشهای کدگذاری خط به خط و نرم افزار (MAXQDA 18) استفاده شد. نتایج: بر اساس نتایج به دست آمده، نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار به عنوان مضمون اصلی دارای چهار مضمون "دانشها و مهارتهای گرایش جنسی مطلوب"، "دانشها و مهارتهای تربیت فرزندان"، "دانشها و مهارتهای اشتغال" و "توسعه و توانمندی فردی و اجتماعی" بود. با استفاده از روش فراترکیب 22 طبقه از چهار مضمون اصلی استخراج شده و مدل آموزش زنان سرپرست خانوار، طراحی گردید. نتیجه گیری: با توجه به آنکه نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار مشخص شده است، توصیه میشود دورههای آموزشی مطابق با نیازهای آموزشی زنان سرپرست خانوار طراحی گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سنتزپژوهی، نیازهای آموزشی، زنان سرپرست خانوار
عنوان انگلیسی
Research Synthesis of the Educational Needs of Female-Headed Households
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Family female heads are one of the most vulnerable groups in the society and empowering them is essential. This research was a systematic study to design and develop a model of educational needs of female heads in the female-headed households. Materials and Methods: This study was a qualitative applied research of a research synthetic type conducted using content-analysis and meta-analysis. The statistical population included all the relevant works published in Persian or English between 2012 and 2021 available in four reliable databases, namely, ERIC, Science Direct, PubMed and Google Scholar. Using the keywords "education of women-headed households, women's empowerment, women-headed households, and skills of women-headed households" and based on the inclusion criteria, initially 140 scientific articles were identified and finally, based on the exclusion criteria, 47 articles were selected for the final analysis. The Software MAXQDA 18 was used for the qualitative analysis of the articles. Results: Analysis of the data obtained showed the educational needs of women-headed households as the main theme to consist of four subthemes including "knowledge and skills of desirable sexual orientation", "knowledge and skills of raising children", "knowledge and skills of occupation" and "individual and social development and empowerment". Based on meta-analysis out of the four main themes 22 themes were extracted and a model was designed for educating female-headed households. Conclusion: Considering that the educational needs of female-headed households have been identified, it is recommended that educational courses be designed in accordance with their educational needs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Research Synthesis, Educational Needs, Women-Headed Households
نویسندگان مقاله
سیمزر صالحی | Simzer Salehi
Ph.D. Student, Department of Curriculum Planning, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشجوی دوره دکتری، گروه برنامهریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محمد نوریان | Mohammad Nourian
Ph.D. Associate Professor, Department of Curriculum Planning, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
لیلا فتحی | Leila Fathi
Ph.D. Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://sjsph.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-194&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
other
موضوعات مقاله منتشر شده
بهداشت عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات