این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۴-۴۲
عنوان فارسی
تحلیل تجارب زیسته فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور دانشجویان دکتری
چکیده فارسی مقاله
مسئله و هدف: فرصتهای مطالعاتی هم چنان گنجینههایی جهت مطالعه و تأمل برای دانشگاهیان به شمار میروند. بررسی جریان و تجارب فرصت مطالعاتی در دانشجویان دکتری بهعنوان یکی از مهمترین افرادی که نقش تولید دانش را بر عهدهدارند، تاکنون در کانون توجه پژوهشگران در دانشگاه شیراز نبوده است. هدف این مطالعه، واکاوی تجارب زیسته دانشجویان دکتری در دانشگاه شیراز از فرصتهای مطالعاتی بود که با رویکردی تفسیری و راهبرد پدیدارشناسی انجام شد. روششناسی: مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش، دانشجویان دکتری در حوزههای علوم پایه، فنی- مهندسی، کشاورزی، دامپزشکی و علوم انسانی بودند که در 3 سال گذشته، دوره فرصت مطالعاتی خود را در یکی از دانشگاههای معتبر خارج از کشور گذرانده بودند. با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند و روش نمونهگیری معیار و حداکثر تنوع رشتهای 23 دانشجوی دکتری بهعنوان مشارکتکننده انتخاب گردیدند. روش گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پس از کدگذاری دادهها، با تحلیل مضمون، مقولهها استخراج شدند. یافتهها: یافتههای مطالعه در پنج مضمون سازمان دهنده؛ زمانی برای گفتگوی بین فرهنگها؛ زمانی برای جامعهپذیری؛ زمانی جهت آشنایی، تعامل و فهم ساختار آکادمیک؛ فرصتی برای خودشناسی و توسعه حرفهای؛ زمانی برای جدایی و گام برداشتن در مسیر جدید پژوهشی، بازآرایی گردیدند. نتیجهگیری: یافتههای مطالعه کنونی نشان داد که استفاده از فرصتهای مطالعاتی خارج از کشور به شناخت دنیای بزرگتر، شکوفا شدن استعدادها، آشنایی با عقاید و فرهنگهای مختلف، استقلال و قوی شدن دانشجو، جهانبینی نو و تغییر در دیدگاه، رسیدن به رشد و خودباوری را برای دانشجویان به ارمغان آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فرصت مطالعاتی، پدیدارشناسی، آموزش عالی، دانشجویان دکتری.
عنوان انگلیسی
Analyzing the lived experiences of doctoral students' study opportunities abroad
چکیده انگلیسی مقاله
Problem and purpose: Study opportunities or sabbaticals are still treasures for study and academic reflection. Research at Shiraz University has not concentrated on examining the flow and experiences of study opportunities related to doctoral students, one of the most influential people in producing knowledge. The purpose of this study was to analyze the lived experiences of doctoral students in Shiraz University about study opportunities. Method: Methodology: The potential participants of the research were doctoral students in the fields of basic sciences, technical-engineering, agriculture, veterinary medicine, and human sciences who had completed their study opportunities in one of the prestigious universities abroad in the last 3 years. 23 PhD students were selected as participants by using the targeted sampling approach and the criteria sampling method and the maximum variety of disciplines. The data collection method was a semi-structured interview. After coding the data and by content analysis, the categories were extracted. Findings: The findings of the study were rearranged in five organizing themes, a time for dialogue between cultures, a time for socialization, a time for acquaintance, interaction and understanding of the academic structure, an opportunity for self-knowledge and professional development, a time for separation and taking a step in a new research path.. Conclusion: Based on the findings of the current study, students have been able to gain knowledge of the larger world, flourish in talents, become familiar with a variety of ideas and cultures, become independent and more assertive, gain a new perspective and a new worldview, as well as develop their self-confidence through studying abroad.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Study opportunities, Phenomenology, Higher education, Ph.D. students
نویسندگان مقاله
پریسا برهان نژاد | Parisa Borhan nejad
Master of Educational administration, Shiraz University, Shiraz, Iran
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
قاسم سلیمی | Ghasem Salimi
Associate Professor of higher education in educational management and planning department, Shiraz University, Shiraz, Iran
دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
مهدی محمدی | Mehdi Mohhamadi
Shiraz University
دانشیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز. شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-969-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات