این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۳-۶۵
عنوان فارسی
بررسی دیدگاه نو دانشجویان نسبت به یادگیری در فضای مجازی
چکیده فارسی مقاله
یادگیری در فضای مجازی مفهومی است که با توجه به فناوریهای نوین در عرصه تعلیم و تربیت موردتوجه بوده است؛ اما امروزه به دلیل شیوع ناگهانی ویروس کرونا، یادگیری در بستر فضای مجازی همگانی شده است، بهطوریکه غالب مؤسسات آموزش عالی بر مبنای فضای مجازی فعالیت میکنند. بااینحال برای بسیاری از دانشجویان بهویژه نو دانشجویان دوره کارشناسی که با فضای یادگیری سنتی عجین شدند با تجربیات متفاوتی همراه بودند. این پژوهش با هدف شناسایی بررسی دیدگاه نو دانشجویان دوره کارشناسی به یادگیری در بستر فضای مجازی به مطالعه میپردازد. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی انجامشده و روش منتخب در این پژوهش پدیدارشناسی از نوع توصیفی بوده است. میدان پژوهش موردمطالعه نو دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، گیلان، یزد میباشد که بر اساس ملاکهای تعیینشده بهصورت هدفمند از نوع مطلوب و ملاکمحور انتخاب شدند و درنهایت با 22 نفر از نو دانشجویان مصاحبه نیمهساختاریافتهای ترتیب دادهشد. با تحلیل و بررسی دادهها، یافتهها به چهار مضمون اصلی و 18 زیر مضمون فرعی استخراج گشت که مضامین اصلی عبارتاند از: عوامل مربوط به دانشگاه، عوامل مربوط به اساتید، عوامل درون فردی دانشجویان و عوامل میان فردی دانشجویان. نتایج حاکی از آن است، یادگیری در فضای مجازی موانع زیادی برای دانشجویان به وجود آورده است. لذا توصیه میشود مسئولین، مدیران و اساتید دانشگاهها، تدابیر و تصمیمات مقتضی، قوانین موردنیاز در شرایط کنونی را تدوین کنند. همچنین بستر موردنیاز برای تغییر رویکرد یادگیری سنتی به یادگیری در بستر فضای مجازی و ترکیبی را در جهت اعتلای آموزش عالی فراهم نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
نو دانشجویان، یادگیری، فضای مجازی، دوره کارشناسی، پدیدارشناسی
عنوان انگلیسی
Investigating university students' views on online learning
چکیده انگلیسی مقاله
Online learning is a concept that has received attention due to new technologies in the field of education; But today, due to the sudden spread of the corona virus, online learning has become common, so that most of the higher education institutions organize online learning courses. However, for many students, especially new undergraduate students who are used to the traditional learning environment, it was associated with different experiences. The purpose of this research is to identify and examine the undergraduate students' views on online learning. The current research was conducted with a qualitative approach and the chosen method in this research was descriptive phenomenology. The field of the new study is the undergraduate students of the University of Tehran, Shahid Beheshti, Allameh Tabatabai, Guilan, Yazd, who were selected based on the determined criteria. Finally, a semi-structured interview was arranged with 22 freshmen. By analyzing and examining the data, the findings were extracted into four main themes and 18 sub-themes. The main themes are: factors related to the university, factors related to professors, students' intrapersonal factors, and students' interpersonal factors. The results indicate that online learning has created many obstacles for students. Therefore, it is recommended that officials, managers and professors of universities formulate appropriate measures and decisions, and the laws required in the current situation. Also, they should provide the platform needed to change the traditional learning approach to learning in the virtual and hybrid environment in order to improve higher education.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Freshmen, virtual space, undergraduate course, phenomenology
نویسندگان مقاله
فاطمه زارع شیخکلائی | Fateme zare sheykhkolai
PhD student of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مرضیه دهقانی | Marzieh dehghani
Associate Professor, Faculty Member, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
محدثه خطاط | mohadese khatat
PhD student of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1826-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات