این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
آموزش عالی ایران، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱۴-۱۳۰

عنوان فارسی طراحی سناریوهای آینده آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله با توجه به نقش کلیدی آموزش عالی، مطالعۀ آینده دانشگاه‌ها و درک مسائل پیش روی آن‌ها اهمیت بالایی دارد. هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آینده آموزش عالی در افق ده سال آینده کشور می‌باشد. با توجه به کیفی بودن تحقیق حاضر و حوزه آینده‌پژوهی؛ برای طراحی سناریوها از روش شبکه جهانی کسب‌وکار (GBN) استفاده‌شده که رایج‌ترین و کارآمدترین روش سناریو پردازی، خصوصاً در حوزه آموزش عالی کشور است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان آموزش عالی است که با استفاده از روش گلولۀ برفی تعداد 16 نفر از خبرگان مورد مصاحبه بدون ساختار قرار گرفتند. داده‌های حاصل از مصاحبه ساختار نیافته با استفاده از روش تحلیل تم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است؛ که درنهایت منجر به فهرستی از عوامل کلیدی در هفت حوزه (اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی، سیاسی، قانونی و مدیریتی، مؤسسات حوزه آموزش عالی) و 33 عامل فرعی گردیده است. بحرانی­ترین پیشران‌های آموزش عالی از حیث عدم قطعیت و میزان اهمیت شامل: عدم وجود سیاست‌های پایدار، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین است. با استفاده از عدم قطعیت‌های بحرانی و ایجاد ماتریس سناریو و رجوع به همه عوامل و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مراحل قبل چهار متغیر پیشران بحرانی به نام های سرزمین دانش، سایه‌های خاکستری، دهکده سوخته، آب راکد تدوین گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سناریو پردازی، آینده و آینده‌پژوهی، آموزش عالی، روش جی. بی. ان.

عنوان انگلیسی Designing future scenarios for higher education in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Given the key role of higher education, it is important to study the future of universities and understand the issues facing them. The purpose of this study is to develop future scenarios for higher education in the next ten years. Given the quality of the present research and the field of futures studies; To design the scenarios, the Global Business Network (GBN) method has been used, which is the most common and efficient method of scenario planning, especially in the field of higher education in the country. The statistical population of the study is higher education experts that 16 experts were interviewed without structure using the snowball method. Data from unstructured interviews were analyzed using theme analysis method. Which ultimately leads to a list of key factors in seven areas (social, economic, technology, political, legal and managerial, institutions in the field of higher education) and 33 sub-factors. The most critical drivers of higher education in terms of uncertainty and importance include: lack of sustainable policies, investment in new technologies. Using critical uncertainties and creating a scenario matrix and referring to all the factors and information collected in the previous steps, four variables of critical drivers called "Land of Knowledge", "Gray Shadows", "Burnt Village", "Stagnant Water" "Compiled.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Scenario Planning, Future and Futurology, Higher Education, Method GBN

نویسندگان مقاله معصومه خدام | masumeh khoddam
Master's degree in business management, strategic orientation, Hazrat Masoumeh University, Qom branch, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دانشگاه حضرت معصومه (س) واحد قم، قم، ایران

حسین معینی | Hossei moeini
Assistant Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Hazrat Masoumeh University, Qom, Iran
استادیار، دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.

اسماعیل شراهی | esmaeil sharaahi
Assistant Professor, Department of futures studies, Al-Mustafa International uneversity, Qom, Iran
استادیار، گروه آینده پژوهی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران

فرزانه جهرمی | Farzaneh jahromi
Master of Business, Administration of Hazrat Masoumeh University, Qom branch, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س) واحد قم، قم ایران


نشانی اینترنتی http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1850-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات