این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
مطالعات عرفانی
، جلد ۱، شماره ۳۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
واکاوی مفهوم زیباییشناسانۀ «سرّ سماع» بر پایۀ متون عرفانی و فلسفی
چکیده فارسی مقاله
«سرّ سماع» مفهومی عرفانی است که به حسّ برانگیختگی روح در مواجهه با موسیقی اطلاق میشود. بهباور صوفیان، روح در حین استماع موسیقی با تداعی خطاب اَلَست به نوعی آگاهی مبهم نسبت به مبدأ وجودی خود نائل میشود و بدین ترتیب آمادۀ کشف و شهود میگردد. میتوان این مفهوم عرفانی را بیان دیگری از نظریۀ «سماع طبیعی» در فلسفۀ فیثاغورسیان و افلاطونیان پنداشت که بر اساس آن، جهان ما با موسیقی حاصل از گردش نفوس افلاک به وجود آمده و ازاینرو، تناسب موسیقایی برای روح آدمی تداعیگر عالم روحانی و برانگیزانندۀ نوعی حسّ نوستالژی در برابر آن است. این نظریه پس از راهیابی به فلسفه و حکمت اسلامی، بهویژه آرای اخوانالصّفا، توسط عرفا اقتباس و با مفاهیم قرآنی آمیخته گردید. عرفای مسلمان بهویژه نوای دلانگیز خطاب الست در صحنۀ ازل را جایگزین موسیقی زیبایی میسازند که بر اساس نظریۀ سماع طبیعی سرچشمۀ هستی بود. همچنین مفهوم سرّ سماع و سماع طبیعی با مفهوم «بازی آزاد قوّۀ خیال و فاهمه» در زیباییشناسی کانت قابل انطباقاند که به احساس برانگیختگی در برابر زیبایی هنری و حالتی اطلاق میشود که در آن ذهن میکوشد تا با گسترش شبکههای تداعی، تناسبهای بیسابقه را ادراک کند. این نوشتار نشان میدهد که چگونه تداعی زیباییشناسانه در فلسفۀ الهیاتی و عرفان اسلامی خوانشی نو مییابد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیباییشناسی، موسیقی، عرفان اسلامی، اخوانالصّفا، فیثاغورسیان، افلاطونیان، تداعی آزاد.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
تقی پورنامداریان |
نگین مژگانی |
نشانی اینترنتی
http://s-erfani.kashanu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1768-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات