این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
مقایسه تاثیر دو نوع چارچوب پیام بهداشتی زیان محور و سود محور بر میزان فعالیت فیزیکی زنان کارمند دانشگاه و موسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: یکی از شیوه های موثر در درگیر کردن و مشارکت افراد در رفتارهای بهداشتی و سالم از جمله رفتار فعالیت فیزیکی، ارائه پیام های بهداشتی است. هدف از این مطالعه، مقایسه تاثیر دو نوع چارچوب پیام بهداشتی زیان محور و سودمحور بر میزان فعالیت فیزیکی زنان کارمند دانشگاه و موسسات آموزش عالی شهر اهواز بود. مواد و روش ها: در این پژوهش مداخله ای سه گروهی، 105 نفر از کارمندان زن دانشگاه و موسسات آموزش عالی شهر اهواز به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه دریافت کننده پیام های سودمحور، دریافت کننده پیام های زیان محور و گروه کنترل تقسیم شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه بین المللی فعالیت فیزیکی(IPAQ) بود. اطلاعات در ابتدای مطالعه، سپس بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله از سه گروه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان دادکه میانگین سنی واحدهای مورد پژوهش5/3 ± 38/4 سال بود. میانگین نمره فعالیت فیزیکی قبل از مداخله در گروه پیام های سودمحور 3950/05±5436/66 و در گروه پیام های زیان محور 3922/25±5583/913 بود. دوماه پس از آموزش میانگین نمره فعالیت فیزیکی در هر دو گروه پیام های سود محور و زیان محور نسبت به گروه کنترل افزایش یافت((0/004=P). 2 ماه بعد از آموزش میانگین نمره فعالیت فیزیکی در گروه پیام های سودمحور 4395/07±8338/63 و در گروه پیام های زیان محور 3909/48±6415/10 بود. همچنین مشخص شد که این افزایش در گروه پیام های سودمحور برای رفتار فعالیت فیزیکی به طور معنی داری بیشتر از گروه پیام های زیان محور بود(0/04=P). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مبتنی بر چارچوب بندی پیام می تواند باعث بهبود و ارتقاء رفتار فعالیت فیزیکی در زنان کارمند گردد. همچنین پیام های سودمحور در رابطه با رفتار فعالیت فیزیکی موثرتر از پیام های زیان محور بودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فعالیت فیزیکی، پیام های سودمحور، پیام های زیان محور،کارکنان
عنوان انگلیسی
Comparing gain - and loss -framed message on the level of physical activity of women employees of universities and higher education institutions
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Object: One of the effective ways to involve and participate people in health behaviors, including physical activity behavior, is providing health messages. The purpose of this study is to Comparing gain- and loss-framed message on the level of physical activity of women employees of universities and higher education institutions in Ahvaz city. Materials and Methods: In this three-group intervention study, 105 female employees of universities and higher education institutions in Ahvaz city were randomly selected into three groups: recipients of gain -framed message, recipients of Loss-framed message and control groups were divided. The data collection tool in this study was the demographic information questionnaire and the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Information was collected from the three groups in 3 times, pre interventional stage, immediately and 2 months after the intervention. The collected data were analyzed by using SPSS 26 software. Results: The age average of the Participants was 38.4 ± 5.3 years. Before the intervention, mean scores for physical activity was5436.66±3950.05 in the gain-framed message group, in the loss-framed messages group was 5583.91±3922.25. Two months after the education, mean scores for physical activity in both the loss-framed messages and gain-framed messages groups showed a significant increase compared to the control group (P=0.004). Two months after the education, physical activity score in the gain-framed messages group was 8338.63±4395.07, in the loss-framed messages group was 6415.10±3909. It was also shown that this increase in the mean score of physical activity in gain message group is significantly more than the Loss message group (P=0.04). Conclusions: The results of this study showed that, designing and implementing educational programs based on message framing can improve and promote physical activity behavior in female employees.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
physical activity, gain framed message, Loss framed message, female employees
نویسندگان مقاله
زهرا باجی | Zahra Baji
ACECR-Khuzestan
جهاد دانشگاهی خوزستان
قدرت اله شاکری نژاد | Ghodratollah Shakerinejad
ACECR-Khuzestan
جهاد دانشگاهی خوزستان
معصومه تهرانی | Masoumeh Tehrani
ACECR-Khuzestan
جهاد دانشگاهی خوزستان
فرزانه جاروندی | Farzaneh Jarvandi
ACECR-Khuzestan
جهاد دانشگاهی خوزستان
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-691-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مداخلات ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات