این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های مشاوره، جلد ۲۱، شماره ۸۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر دو شیوه ی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر رفتارهای جامعه پسند و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر دو شیوه­ی آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی بر رفتارهای جامعه­پسند و سازگاری اجتماعی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه انتظار همراه با مرحله پیگیری 2 ماهه بود. در این پژوهش جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‏آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 125110 نفر دختر بودند و با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده تعداد 90 نفر از آنان انتخاب و در سه گروه(در گروه آموزش گروهی مدیریت خشم 30 نفر، گروه آموزش گروهی توانمندسازی روانی-اجتماعی 30 نفر و گروه انتظار 30 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه‌های آزمایش تحت آموزش مدیریت خشم(12 جلسه 90 دقیقه‌ای) و آموزش توانمندسازی روانی-اجتماعی(12 جلسه 90 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه انتظار هیچ‌گونه مداخله‏ای دریافت نکردند و در لیست انتظار باقی ماندند. از  پرسشنامه رفتارهای جامعه پسند(PPS) پنر(2002) و سیاهه سازگاری برای دانش­آموزان مدرسه(AISS) سینها و سینگ(1993)  به منظور گردآوری اطلاعات استفاده شد. تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از اجرای پرسشنامه­­ها از طریق نرم‏افزار SPSS نسخه 24 در دو بخش توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس با اندازه‏گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن­فرونی) انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد هر دو آموزش مذکور در مرحله پس آزمون و پیگیری نسبت به گروه انتظار اثربخشی معناداری بر رفتارهای جامعه­پسند و سازگاری اجتماعی دانش­آموزان اعمال کردند (05/0>P). افزون بر این نتایج نشان داد که آموزش گروهی توانمندسازی روانی-اجتماعی در افزایش رفتارهای جامعه‏پسند و سازگاری اجتماعی مؤثرتر بود(05/0>P). نتیجه­گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت که آموزش گروهی مدیریت خشم و توانمندسازی روانی-اجتماعی می­­توانند به عنوان یک شیوه آموزشی برای افزایش رفتارهای جامعه­پسند و سازگاری اجتماعی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی به کار برده شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گروهی مدیریت خشم، آموزش گروهی توانمندسازی روانی-اجتماعی، رفتارهای جامعه‌پسند، سازگاری اجتماعی.

عنوان انگلیسی The Comparison of Effectiveness of Group Training Anger Management and Psycho-Social Empowerment on Prosocial Behaviors and Social Adjustment of Girl High School Students in Tehran City
چکیده انگلیسی مقاله Aim: The purpose of this study was to comparison of effectiveness of group training anger management and psycho-social empowerment on prosocial behaviors and social adjustment of girl high school students in Tehran city. Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretest-posttest design with control group and follow-up after two months. The statistical population of this study included all the high school girl students Tehran city to 125110 people were in year academic 2020-2021 and 90 girl students by random sampling were considered as the sample size in two experimental groups (each group of 30 girl students) and control (30 girl students). The experimental groups underwent group training anger management (12 sessions 90 minutes) and psycho-social empowerment (12 sessions 90 minutes), but the control group received no training and remained in the waiting list. To collect data prosocial personality questionnaire (PPQ) of Penner (2002) and adjustment inventory for school students (AISS) of Sinha and Singh (1993). Data analysis was performed using SPSS-24 software in two sections: descriptive and inferential (analysis of variance with repeated measures and Bonferroni). Findings:The results of the study showed that both types of treatment in post-test and follow up had a significant effect on prosocial behaviors and social adjustment of girl high school students (P< 0.05).  Also, group training anger management had stronger effects in improvement of aggression and social self-efficacy (P< 0.05). Conclusion:  Based on the results of this study, it can be said that group training anger management and psycho-social empowerment can be used as a treatment to improvement of prosocial behaviors and social adjustment of girl high school students in Tehran city in counseling centers and psychological services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله group training anger management, group training psycho-social empowerment, prosocial behaviors and social adjustment.

نویسندگان مقاله حبیبه خاتون قبادی اسفرجانی | Habibeh Khatoon Ghobadi Asfarjani
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

طیبه شریفی | Tayebeh Sharifi
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

احمد غضنفری | Ahmad Ghazanfari
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

مریم چرامی | Maryam Chorami
Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران


نشانی اینترنتی http://irancounseling.ir/journal/browse.php?a_code=A-10-1973-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مشاوره مدرسه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات