این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۹-۱۹

عنوان فارسی تأثیر آسیب بینایی بر تحول هیجان و شایستگی هیجانی در یادگیرندگان با آسیب بینایی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: هیجان نوعی درک یا احساس عاطفی قوی است که از شرایط شخصی، خلق و خوی فرد یا برقراری ارتباط با دیگران ناشی می شود. هیجان ها چند بُعدی و دارای ساختارهای کل نگر هستند که از ابعاد مختلفی مانند بیان رفتاری، لایه های فیزیولوژیکی، تجربه پدیدارشناختی، فرآیندهای شناختی و بافت اجتماعی تشکیل می شوند. این مطالعه با هدف بررسی سازه هیجان و مؤلفه های آن، طبقه بندی هیجان ها، تأثیر آسیب بینایی بر تحول هیجان، شناسایی هیجان ها در یادگیرندگان با آسیب بینایی، شایستگی هیجانی و کاربرد شناسایی هیجان ها در دانش آموزان با آسیب بینایی انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها و کتاب های موجود در پایگاه های علمی معتبر در سال 2001 تا 2022 استفاده شد. نتیجه گیری: تحول هیجانی کودکان و نوجوانان با آسیب بینایی در مقایسه با همسالان عادی آنها به نحو متفاوتی توسعه می یابد. توانایی شناسایی دقیق احساسات دیگران به عنوان مرکز دستیابی به شایستگی هیجانی در نظر گرفته می شود. درک محتوای حالات هیجانی دیگران فراتر از درک ساده هیجان های اولیه مانند شادی، خشم یا غم است. ا گرچه افراد با آسیب بینایی لزوماً مشکلی در درک هیجان های اولیه ندارند ولی در شناسایی هیجان ها و به ویژه در شناسایی هیجان های سطح بالاتر مانند عصبانیت، خجالت، ناامیدی تأخیر دارند. با توجه به اینکه دنیای اجتماعی از طریق درک این هیجان ها برای افراد با آسیب بینایی یکپارچه و قابل درک می شود. بنابراین، با آموزش هیجان های سطح بالاتر می توان تحول شایستگی هیجانی آنها را بهبود بخشید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آسیب بینایی، تحول هیجان، شایستگی هیجانی، یادگیرندگان

عنوان انگلیسی The effect of visual impairment on emotional development and emotional competence in learners who are visual impairment
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and Aim: Emotion is a strong affective perception or feeling that arises from personal circumstances, one's mood, or communication with others. Emotions are multidimensional and have holistic structures that consist of different dimensions such as behavioral expression, physiological layers, phenomenological experience, cognitive processes and social context. The aim of this study was to investigate the structure of emotion and its components, classification of emotions, the effect of visual impairment on the development of emotion, identification of emotions in learners with visual impairment, emotional competence and the application of emotion identification for students with visual impairment. The method of this research is descriptive and review. Articles and books in reputable scientific databases from 2001 to 2022 were used to collect information. Conclusion: The emotional development of children and adolescents with visual impairment develops differently compared to their normal peers. The ability to accurately identify the emotions of others is considered central to achieving emotional competence. Understanding the content of other people's emotional states goes beyond simple understanding of primary emotions such as happiness, anger or sadness. Although people with visual impairment do not necessarily have a problem in understanding basic emotions, they are delayed in identifying emotions and especially in identifying higher-order emotions such as anger, embarrassment, and disappointment. Considering that the social world becomes integrated and comprehensible for people with visual impairment through the understanding of these emotions. Therefore, it is possible to improve the development of their emotional competence by teaching higher-order emotions.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Emotional competence, Emotional development, Learners, Visual impairment

نویسندگان مقاله محمد عاشوری | Mohammad Ashori
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده بینایی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات