این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۲۰-۳۴
عنوان فارسی
اثربخشی توانمندسازی روانشناختی مبتنی بر رویکرد روانشناسی فردی بر بار روانی و انعطا فپذیری شناختی مادران دارای کودک کمتوان ذهنی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: تولد کودک کم توان ذهنی بر جنبه های مختلف زندگی والدین تأثیر می گذارد. بار روانی و عدم انعطاف پذیری شناختی در مادران دارای فرزند با کم توانی ذهنی مشکلات روان شناختی متعددی را ایجاد می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانمندسازی روان شناختی بر بار روانی و انعطاف پذیری شناختی مادران دارای فرزند کم توان ذهنی بود. روش: در یک پژوهش نیمه آزمایشی 30 مادر دارای کودک کم توان ذهنی از مجتمع آموزشی توا ن بخشی توان خواهان آموزش و پرورش منطقه 2 شهر تهران در سال 1399 ، به صورت دردسترس انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی ) 15 نفر ( و گواه ) 15 نفر ( تقسیم شدند. برای گروه آزمایشی 8 جلسه آموزش توانمندسازی روان شناختی مبتنی بر رویکرد روان شناسی فردی به مدت 8 هفته برگزار شد و گروه گواه در طول این مدت هیچ گونه مداخله روان شناختی دریافت نکرد. شرکت کنندگان توسط مقیاس بار روانی پای و کاپور و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال سنجیده شدند. یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایشی و گواه در بار روانی و انعطاف پذیری شناختی مادران در مرحله پس آزمون وجود داشت. یافته ها نشان داد که آموزش توانمندسازی روان شناختی بر کاهش بار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری شناختی مادران دارای کودک کم توان ذهنی تأثیر مثبت دارد ) 05 / .)P>0 نتیجه گیری: براساس شواهد پژوهش حاضر می توان از این مداخله به منظور کاهش فشار روانی و ارتقاء انعطاف پذیری شناختی مادران دارای کودک کم توان ذهنی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
واژه های کلیدی، انعطاف پذیری شناختی، بارروانی، توانمندسازی روان شناختی مبتنی بر رویکرد روان شناسی فردی آدلر، کودک کم توان ذهنی
عنوان انگلیسی
The effectiveness of psychological empowerment based on individual psychological approach on psychological burden and cognitive flexibility of mothers with children with mental disabilities
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background and purpose: The birth of a mentally retarded child affects various aspects of parents' lives. Psychological burden and cognitive inflexibility in mothers with children with mental disabilities cause several psychological problems. The aim of this study was to investigate the effectiveness of psychological empowerment on psychological burden and cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children. Methods: In a quasi-experimental study, 30 mothers with mentally retarded children from the Rehabilitation Educational Complex of the Rehabilitated Education District 2 in Tehran in 2020 were randomly selected and divided into two experimental groups (15 people) and control (15 people (. For the experimental group, 8 sessions of psychological empowerment training based on the individual psychology approach were held for 8 weeks and the control group did not receive any psychological intervention during this period. Participants were measured by Pai & Kapur Family Burden Interview Schedule and Dennis & VanderWal Cognitive Flexibility. Results: The results of the analysis of covariance showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in psychological load and mothers' cognitive flexibility in the post-test stage. Findings showed that psychological empowerment training has a positive effect on reducing psychological burden and promoting cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children (P < 0.05). Conclusion: Based on the evidence of the present study, this intervention can be used to reduce stress and promote the cognitive flexibility of mothers with mentally retarded children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Keywords, Cognitive Flexibility, Fertility, Mentally Retarded Child, Psychological Empowerment Based on Adler&apos,s Individual Psychological Approach
نویسندگان مقاله
ماندانا نیکنام | Mandana Niknam
, Khatam University
دانشگاه خاتم
شکوفه احمدپور سامانی | Shokufeh Ahmadpoor Samani
Islamic Azad University, Electronic Branch
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3588-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات