این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۳۵-۴۶

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام با اثربخشی مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی شناختی نوآموزان دیرآموز
چکیده فارسی مقاله چکیده هدف: این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی شناختی نوآموزان دیرآموز انجام شد. روش: روش پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. 36 نوآموز دیرآموز به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه درنظر گرفته شد. به صورت تصادفی در سه گروه )دو گروه آزمایشیی و یک گروه گواه( جایگزین شدند. گروه های آزمایشی 20 جلسه 90 دقیقه ای طی یک ماه آموزش دیدند. داده های به دست آمده از آزمون های مهارت های پیش نیاز خواندن، ریاضی و نوشتن، آزمون وکسلر کودکان، آزمون لایتر و آدمک گودیناف با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر عملکرد شناختی در آزمون وکسلر و ازمون لی تر تأثیر داشته است اما بر آزمون آدمک گودیناف تأثیر نداشته است. نتایج آزمون توکی نیز نشان داد که مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در آزمون وکسلر با گروه گواه تفاوت معنادار داشتند اما در آزمون لی تر تنها مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده معنادار بود. به ع الوه، در آزمون وکسلر مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده اثربخشی بیشتری داشته است. مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده در آزمون وکسلر اثربخشی متفاوتی مشاهده شد. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش در مجموع اثربخشی مداخله بهنگام و مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده بر بهبود توانایی تحصیلی و عملکردشناختی نوآموزان دیرآموز را تأیید کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، توانایی تحصیلی، عملکرد شناختی، مداخله بهنگام، مداخله بهنگام به همراه آموزش خانواده، نوآموزان دیرآموز

عنوان انگلیسی Comparing the effectiveness of timely intervention with the effectiveness of timely intervention along with family education on improving the cognitive ability of late learners
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Purpose: This research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of timely intervention and timely intervention along with family education on improving the academic ability and cognitive performance of late learners. Method: The research method was an experiment with a pre-test and a post-test with a control group. 36 late learners were considered as samples using available sampling method. They were replaced randomly in three groups (two experimental groups and one control group). The experimental groups were trained in 20 sessions of 90 minutes during one month. The data obtained from reading, math and writing prerequisite skills tests, Wechsler test for children, Leiter test and Goodinaf dummy were analyzed using covariance analysis method. Results: The results showed that timely intervention and timely intervention along with family education had an effect on the components of academic ability (reading, writing and math prerequisite skills). Also, the results showed that timely intervention and timely intervention along with family education had an effect on cognitive performance in Wechsler's test and Leiter's test, but did not affect Godinaf's dummy test. The results of Tukey's test also showed that timely intervention and timely intervention along with family education were significantly different from the control group in the components of academic ability. In addition, timely intervention along with family education has been more effective in reading prerequisite skills. However, timely intervention and timely intervention along with family education did not have different effectiveness in math and writing prerequisite skills. Also, the results of Tukey's test also showed that timely intervention and timely intervention along with family education in the Wechsler test were significantly different from the control group, but only timely intervention along with family education was significant in the Leiter test. In addition, timely intervention along with family education has been more effective in the Wechsler test. Timely intervention and timely intervention along with family education showed different effectiveness in the Wechsler test. Conclusion: The findings of this research confirmed the effectiveness of timely intervention and timely intervention along with family education on improving the academic ability and cognitive performance of late learners.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, academic ability, cognitive performance, late learners, timely intervention, timely intervention along with family education

نویسندگان مقاله نادره سهرابی | naderh sohrabi
دانشگاه ازاد

محسن بهشتی پور | mohsen behashtipour
اداره اموزش و پرورش

سیامک سامانی | siamak samani


مریم زرنقاش | maryam zarnaghash



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-554-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات