این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۷۰، صفحات ۶۰-۷۶

عنوان فارسی اثر آموزش برنامه‌ی والدگری مثبت به مادران بر میزان اضطراب و تنظیم هیجانی در کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: برای مقابله با مشکلات ناشی از اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی از جمله اضطراب و تنظیم هیجانی، گاهی نیاز به اصالح روش والدگری است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، شناسایی اثر برنامه والدگری مثبت بر میزان اضطراب و تنظیم هیجانی کودکان با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است و در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از تمامی پسران با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی که هم زمان دچار مشکلات اضطرابی و تنظیم هیجانی بودند و در سال تحصیلی 1399 - 1398 در دبستان های شهرکرد مشغول به تحصیل بودند. نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، شامل 30 نفر از مادران کودکان با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی بود، که فرزندانشان هم زمان دچار اضطراب و عدم تنظیم هیجانی بودند. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های علائم مرضی کودکان ) CSI-4 (، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس ) SCAS ( و سیاهه تنظیم هیجانی شیلدز و سیچتی ) ERC ( استفاده شد. افراد در گروه آزمایشی 8 جلسه یک ساعته )هفته ای یک جلسه( آموزش والدگری مثبت دریافت کردند و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. یافته های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش برنامه والدگری مثبت بر میزان اضطراب و عدم تنظیم هیجانی در کودکان با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی اثر معنادار داشته ) 05 / p>0 ( و باعث کاهش این مشکلات شده است. یافته ها: نتایج داده های پژوهش نشان داد که آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران بر کاهش اضطراب ) کل(، اضطراب جدایی، اضطراب اجتماعی، اضطراب فرا گیر، اضطراب جسمانی و اضطراب وسواسی در کودکان با اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر است ) 05 / p>0 (. هم چنین نتایج پژوهش بیانگر آن بود که آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران بر افزایش تنظیم هیجانی ) کل(، افزایش تنظیم هیجانی انطباقی و کاهش بی ثباتی/منفی گرایی در کودکان با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی اثربخش بود ) 05 / .)p> نتیجه گیری: براساس داده های به دست آمده می توان گفت آموزش برنامه والدگری مثبت به مادران در بهبود میزان اضطراب و بهبود تنظیم هیجانی در کودکان با اخت الل نارسایی توجه/بیش فعالی مؤثر بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی، اضطراب، برنامه والدگری مثبت، تنظیم هیجانی

عنوان انگلیسی The effect of teaching positive parenting program (Triple P) to mothers on measure anxiety and emotion regulation in children with AD/HD
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Background and purpose: To deal with the problems caused by attention deficit/hyperactivity disorder, including anxiety and emotional regulation, sometimes it is necessary to modify the parenting method. Therefore, the purpose of this research was to identify the effect of positive parenting program on the level of anxiety and emotional regulation of children with attention deficit/hyperactivity disorder. Method: The present study was quasi-expremental and pretest-posttest design was used with control group. The statistical population of the present study inclouded all boys with ADHD who were at the same time with anxiety and emotional regulation, and were enrolled in the randomly of Shahrekord city in the academic year 1398-1399. The sample of this study consisted 30 mothers of children with ADHD that were involved in anxiety and lack of emotion regulation. In this study Children symptom inventory-4, Spence children anxiety scale and Emotion regulation checklist were used. The subjects in the experimental group received 8 sessions of one hour per week of parental training and the control group did not receive any training. Result of analysis of covariance showed that Triple P had a significant effect on anxiety and emotion regulation in children with ADHD and decreased these problems. Findings: The results of the research data showed that teaching positive parenting program to mothers reduces anxiety (total), separation anxiety, social anxiety, pervasive anxiety, physical anxiety and obsessivecompulsive disorder in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. It is an effective activity (p>0.05). Also, the results of the research indicated that teaching positive parenting program to mothers is effective in increasing (total) emotional regulation, increasing adaptive emotional regulation and reducing instability/negativity in children with attention deficit/hyperactivity disorder was (p>0.05). Conclusion: Based on the obtained data, it can be said that teaching positive parenting program to mothers was effective in improving the level of anxiety and improving emotional regulation in children with attention deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Anxiety, Attention Deficit /Hyperactivity Disorder (AD/HD), Emotion regulation, Positive Parenting Program (Triple P)

نویسندگان مقاله مریم اسحقی چالشتری | maryam eshaghi chaleshtori
Islamic Azad University Science and Research Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

محمدپارسا عزیزی | mohammadparsa azizi
Islamic Azad University Science and Research Branch
انشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-3567-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات