این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۳۷-۱۰۵۴

عنوان فارسی مقایسه سوگیری توجه در دانشجویان مضطرب اجتماعی، با نشانه اضطراب اجتماعی و بهنجار در دانشگاهای شهر تبریز در سال ۱۴۰۱: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی (Social anxiety disorder; SAD) رایج‌ترین اختلال اضطرابی به شمار می­رود. اغلب افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نسبت به نشانه‌های تهدید­آمیز سوگیری دارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه سوگیری توجه در دانشجویان مضطرب اجتماعی، با نشانه اضطراب اجتماعی و بهنجار در دانشگاهای شهر تبریز طراحی شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر به روش توصیفی و جامعه آماری مطالعه حاضر شامل کلیه­ دانشجویان در سال تحصیلی 1400-1401 دانشگاه­های شهر تبریز بود. از بین شرکت­ کنندگان 90 نفر به صورت هدف­مند انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش مصاحبه تشخیصی ساختار یافته بر اساس  DSM-5(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) و پرسش نامه­ های اضطراب اجتماعی Connor (Connor's Social Phobia Inventory)، افسردگی Beck، اضطراب فراگیر Spitzer و آزمایه­ رایانه ­ای سوگیری توجه بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره بر سوگیری توجه به جلوه‌ هیجانی نشان داد که افراد گروه مضطرب اجتماعی در مقایسه با گروه بهنجار به شکل معنی­ داری مدت زمان بیشتری را صرف توجه به جلوه‌های هیجانی غم، خشم، انزجار و ترس داشته‌اند (001/0>P). هم­چنین، افراد با نشانه اضطراب اجتماعی نسبت به گروه بهنجار مدت زمان بیشتری را صرف توجه به جلوه‌های هیجانی خشم داشته‌اند (001/0>P). نتیجه­ گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد افراد مضطرب اجتماعی و افراد با نشانه اضطراب اجتماعی نسبت به جلوه­های هیجانی سوگیری توجه نشان می‌دهند. دانش در مورد سوگیری توجه در افراد مضطرب اجتماعی می­تواند منجر به افزایش درک و آگاهی از رفتار این فراد برای مشاوره و روان­درمانی شود. واژه‌های کلیدی: اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجو، سوگیری توجه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال اضطراب اجتماعی، دانشجو، سوگیری توجه

عنوان انگلیسی A Comparison of Attentional Bias in Socially Anxious, Subclinical, and Normal University Students in Tabriz in 2022: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Social anxiety disorder (SAD) is the most common anxiety disorder. The majority of individuals with social anxiety have a bias toward threatening signs. The present study was designed aiming to compare attentional bias in socially anxious, subclinical, and normal university students in Tabriz universities. Materials and Methods: The present study is descriptive and the statistical population included all university students in Tabriz in the academic year 2021-2022. Among the participants, 90 individuals were selected via purposive sampling. The measurement tools in this study were Connor's Social Phobia Inventory (SPIN), Beck's Depression Inventory, Spitzer's Generalised Anxiety Disorder Assessment (GAD-7), Attentional Task (Dot-probe Task), and Structured Clinical Interview for DSM-5 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders). Data analysis was conducted using multivariate analysis of variance (MANOVA). Results: The results of MANOVA on attentional bias toward emotional faces showed that the members of socially anxious group spent significantly more time paying attention to emotional faces of sadness, anger, disgust, and fear compared to the normal group (P< 0.001). Also, subclinical individuals spent more time paying attention to the emotional face of anger than the normal group (P< 0.001). Conclusion: The results obtained from the present study showed that socially anxious and subclinical individuals show attentional bias towards emotional faces. Knowledge about attentional bias in socially anxious individuals can lead to an increase in understanding and awareness of their behavior for counseling and psychotherapy. Key words: Social anxiety disorder, Students, Attentional bias Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of University of Tabriz approved the study (IR.TABRIZU.REC.1400.075).  How to cite this article: Pak Razieh, Mahmoud Alilou Majid, Bayrami Mansur, Bakhshi Pour Roudsari Abass. A Comparison of Attentional Bias in Socially Anxious, Subclinical, and Normal University Students in Tabriz in 2022: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21 (10): 1037-54. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Social anxiety disorder, Students, Attentional bias

نویسندگان مقاله راضیه پاک | Razieh Pak
University of Tabriz
گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

مجید محمودعلیلو | Majid Mahmoud Alilou
University of Tabriz
گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

منصور بیرامی | Mansur Bayrami
University of Tabriz
گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز

عباس بخشی پور رودسری | Abass Bakhshi Pour Roudsari
University of Tabriz
گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2954-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات