این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۱، شماره ۱۰، صفحات ۱۰۹۳-۱۱۰۰

عنوان فارسی بررسی دانش، نگرش و رفتار معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان در خصوص پیش‌آمدهای اورژانسی بیماری دیابت و سوانح و حوادث در مدارس در سال ۱۳۹۹: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: معلمان نقش کلیدی در کاهش عوارض پیش‌آمدهای اورژانسی دارند. این پژوهش با هدف تعیین دانش، نگرش و رفتار معلمان مدارس ابتدایی شهر رفسنجان در خصوص پیش‌آمدهای اورژانسی بیماری دیابت و سوانح و حوادث در مدارس انجام گردید. مواد و روش ­ها: پژوهش توصیفی حاضر در میان 100 معلم مدارس ابتدایی شهر رفسنجان به روش سرشماری انجام گردید. داده­ها به صورت پرسش­نامه در سه بخش اطلاعات دموگرافیک، ارزیابی دانش، نگرش و رفتار جمع­آوری و با استفاده از آزمون آماری همبستگی Pearson، آزمون t دو نمونه مستقل و آنالیز واریانس یک­طرفه تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ­ها: بین نمره نگرش در خصوص بیماری دیابت با سن (240/0=r، 016/0=p) و با سطح تحصیلات (013/0=p) و بین نمره نگرش معلمان در خصوص سوانح و حوادث با سن (217/0=r،، 030/0=p) و رفتار آنان با سن (242/0=r، 015/0=p) همبستگی مستقیم و ارتباط معنی­داری مشاهده شد. نتیجه­ گیری: علی­رغم مطلوبیت نمره دانش، نگرش و رفتار معلمان، اجرای برنامه­های بازآموزی با هدف ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد معلمان با سن کمتر پیشنهاد می­گردد. واژه­ های کلیدی: دانش، نگرش، رفتار، پیش‌آمدهای اورژانسی، دیابت، سوانح و حوادث، معلم، رفسنجان  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، نگرش، رفتار، پیش‌آمدهای اورژانسی، دیابت، سوانح و حوادث، معلم، رفسنجان

عنوان انگلیسی Knowledge, Attitude and, Behavior of Rafsanjan Primary School Teachers Regarding Emergency Events of Diabetes and Accidents in Schools in 2020: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Teachers have a key role in reducing the complications of emergency events. This study aimed to determine the knowledge, attitude, and behavior of primary school teachers in Rafsanjan regarding emergency events of diabetes and accidents in schools. Materials and Methods: This descriptive research was conducted on 100 primary school teachers in Rafsanjan City by census method. Data were collected in three sections of demographic information, knowledge, and attitude and behavior assessment. Data were analyzed using Pearson's correlation test, independent two-sample t-test, and one-way ANOVA. Results: There was a significant relationship and a direct correlation between the score of attitude towards diabetes and age (r=0.240, p=0.016) and the level of education (p=0.013), and between the score of teachers' attitude towards accidents and age (r=0.217, p=0.030) and their behavior and age (r=0.242, p=0.015). Conclusion: Despite the desirability of teachers' knowledge, attitudes, and behavior score, it is recommended that the retraining program be implemented with the aim of improving the knowledge, attitude, and practice of younger teachers. Key words: Knowledge, Attitude, Behavior, Emergency events, Diabetes, Accidents, Teacher, Rafsanjan Funding: This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study (IR.RUMS.REC.1398.111).  How to cite this article: Kohgardi Moslem, Asadpour Mohammad, Lotfipour Rafsanjani Seyedeh Shirin, Nasirzadeh Mostafa. Knowledge, Attitude, and Behavior of Rafsanjan Primary School Teachers Regarding Emergency Events of Diabetes and Accidents in Schools in 2020: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2023; 21 (10): 1093-1100. [Farsi]  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Knowledge, Attitude, Behavior, Emergency events, Diabetes, Accidents, Teacher, Rafsanjan

نویسندگان مقاله مسلم کوهگردی | Moslem Kohgardi
Student Research Committee, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

محمد اسدپور | Mohammad Asadpour
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

سیده شیرین لطفی پور | Seyedeh Shirin Lotfipur Rafsanjani
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

مصطفی نصیرزاده | Mostafa Nasirzadeh
Rafsanjan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3518-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهداشت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات