این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۱، شماره ۹، صفحات ۱۱-۲۰

عنوان فارسی اثربخشی والدگری ذهن آگاهانه بر راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان مادران و مشکلات درون سازی شده و برون سازی شده کودکان پیش‌دبستانی با علائم اضطرابی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر تنظیم شناختی هیجان مادران و مشکلات درون ‌سازی شده و برون سازی شده کودکان پیش‌دبستانی دارای علائم اضطرابی شهر تهران بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان پنج ‌تا شش‌ساله دارای علائم اضطرابی مهدکودک‌های شهر تهران، در سال تحصیلی 98-1397 بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند 40 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری جایگذاری شدند. در این پژوهش گروه آزمایش هفته‎ای یکبار در 8 جلسۀ 90 دقیقه‌ای برنامۀ آموزش والدگری ذهن آگاهانه را دریافت کردند. همچنین شرکت‌کنندگان در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پرسش‌نامه‌های نظم‌ جویی شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و همکاران،2002) و سیاهه مشکلات رفتاری کودکان(CBCL ،آخنباخ و همکاران،1991) را تکمیل نمودند. نتایج تحلیل واریانس مختلط با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که آموزش والدگری ذهن آگاهانه بر کاهش راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ناسازگار (05/0p< ،906/10= F)، مشکلات برونی‌سازی شده (05/0p< ،002/0= F) و مشکلات درون سازی شده کودکان (05/0p< ،342 /0 = F)  اثر داشته و این تأثیر در دوره پیگیری پایدار مانده است. با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر به نظر می‌رسد که باید به نقش دوره‌های والدگری ذهن آگاهانه در پیشگیری و کاهش مشکلات روان‌شناختی کودکان پیش‌دبستان توجه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات درون سازی شده، مشکلات برون سازی شده، والدگری ذهن آگاهانه.

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation strategies and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to determine the effectiveness of mindful parenting on cognitive emotion regulation of mothers and Internalized and externalized problems of preschool children with anxiety symptoms in Tehran. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a one-month follow-up period with the control group. The statistical population included all mothers of children aged 5 to 6 years with anxiety symptoms in kindergartens in Tehran, in the academic year 1397-98, 40 people were selected using the purposive sampling method and randomly placed in two groups of 20 people. In this study, the experimental group received a mindfulness parenting education program once a week in 8 sessions of 90 minutes. Participants also completed the cognitive emotion regulation Questionnaires  (CERQ, Garnefski et al., 2002) and the Children's Behavioral Problems List (CBCL, Achenbach et al., 1991) in three stages pre-test, post-test and follow-up. The results of mixed analysis of variance with repeated measures showed that mindfulness parenting education reduces cognitive emotion regulation strategies of maladaptive emotion (p < 0.05, F = 10.906), and externalized problems (p < 0.05, F =  0.002). and Internalized problems of children (p < 0.05, F =0. 342)  had an effect and this effect remained stable during the follow-up period. According to the findings of the present study, it seems that the role of mindful parenting courses in preventing and reducing psychological problems in preschool children should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive emotion regulation strategies, Internalized problems, externalized problems, Mindful parenting.

نویسندگان مقاله مائده علی اکبری | Maede Aliakbari
Master of clinical Psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

مریم اصل ذاکرلیقوان | Maryam Aslezaker lighvan
Assistant professor Of clinical Psychology, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6737-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی خانواده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات