این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی بسته آموزشی رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه از کووید-۱۹ بر انگیزش محافظت از خود
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پاندمی کووید-19 و اثرات ناشی از آن بر سلامت و زندگی اجتماعی، آموزش مناسب برای انجام رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه را ضروری ساخته است. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه بر انگیزش محافظت از خود دانشجویان در  دوران شیوع کووید-19 بود. روش‌ کار: روش مطالعه حاضر نیمه‌‌آزمایشی از نوع پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد- واحد ساری در سال 1401 بود. نمونه بر اساس فراخوان مرکز خدمات روان‌شناختی و مشاوره دانشگاه انتخاب شد. نمونه اولیه 70 نفر بود. بر اساس ملاک ورود افرادی که یک نمره انحراف معیار از میانگین در پرسشنامه انگیرش محافظت (خزائی‌پول و همکاران،1400) به‌دست آورده بودند، 24 نفر به‌صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی در دو گروه 12 نفره (آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه انگیزش محافظت توسط شرکت‌کنندگان هردو گروه در قبل و بعد از بسته آموزشی تکمیل شد.  گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. یافته‌ها: تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد؛ بسته آموزشی رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه می‏تواند انگیزه محافظت از خود را در بین دانشجویان افزایش ‌دهد (05/0P<). همچنین مقایسه میانگین‌ها نشان داد؛ میانگین متغیر انگیزه محافظت از خود در پس‌آزمون گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بوده است. نتیجه‌گیری: براساس نتایج به‌دست آمده به‌نظر می‌رسد؛ در شرایط شیوع ناگهانی بیماری‌ها آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه مبتنی بر نظریه انگیزه محافظت می‌تواند برای پیشگیری از کووید-19کارا و راهگشا باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش محافظت از خود، آموزش رفتارهای محافظتی و پیشگیرانه، کووید-19.

عنوان انگلیسی Effect of Protection and Preventive Behavioral Training Package from Covid-19 on Self-Protection Motivation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The Covid-19 pandemic and its effects on health and social life have made proper training necessary for protective and preventive behaviors. This study aimed to determine the effectiveness of protective and preventive behavior training on students' self-protection motivation during the outbreak of Covid-19. Methods: The method of the present study was a semi-experimental pre-test/post-test type with a control group. The research population included all students of the Azad University - Sari branch in 2022. The sample was selected based on the call of the psychological services and counseling center of the university. The initial sample was 70 people. Based on the entry criteria; in the students who scored one standard deviation from the mean in the protection motivation questionnaire (Khazaee-Pool, et al, 2021), 24 students were voluntarily selected and randomly assigned to two groups of 12 (experimental and control) based on demographic characteristics. The protection motivation questionnaire was completed by the participants of both groups before and after the training package. The control group received no intervention. Results: One-variable analysis of covariance indicated; that the educational package of protective and preventive behaviors can increase the motivation of self-protection in students(P< 0.05). Therefore, the comparison of the averages showed; The mean variable of self-protection motivation in the experimental group's post-test was higher than that of the control group. Conclusion:  Based on the obtained results, it seems; that in the conditions of a sudden outbreak of diseases, training protective and preventive behaviors based on the theory of protection motivation can be a solution.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Self-Protection Motivation, Protective and Preventive Behavior Training, Covid-19.

نویسندگان مقاله معصومه یونسی‌مله | Masoumeh Younesi Maleh


مالک میرهاشمی | malek mirhashemi


بهمن کرد | Bahman Kord


نسرین باقری | Nassrin Bagheri



نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2098-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات