این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی با شادکامی و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بخش‌های کووید-۱۹
چکیده فارسی مقاله  مقدمه: پرستاران به عنوان خط اول مقابله با بیماری کووید 19 در جهان شناخته شده اند. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه هوش هیجانی با شادکامی و فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در این بخش ها انجام شد. روش: دراین مطالعه مقطعی به روش نمونه گیری تصادفی تعداد 347 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر همدان در سال 1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه های مشــخصات جمعیت شناختی، فرسودگی شغلی ماسلاچ، شادکامی آکسفورد و هوش هیجانی گلمن بود. رابطه بین مؤلفه‌های شادکامی و هوش هیجانی با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد. عوامل تاثیرگذار بر شادکامی پرستاران بخش کرونا با استفاده از مدل رگرسیون خطی تعیین گردید. داده ها  با استفاده از نرم افزار Stata نسخه 14 در سطح خطای 5% تحلیل شدند.     یافته‌ها: اکثریت پرستاران زن (54/62 %) با میانگین سنی 77/6±80/31 بودند. بین فرسودگی شغلی و شادکامی رابطه معکوس و معنادار  (002/ r=0, 165/0p=-) و بین هوش هیجانی و شادکامی رابطه مستقیم و معنادار (183/0 r= , P< 001) وجود داشت. نتایج نشان داد به ازای هر واحد افزایش نمره مهارت اجتماعی،49/0 به شادکامی افزوده و به ازای هر واحد افزایش نمره خستگی عاطفی ،35/0 از نمره شادکامی کاسته شد (P< 0.001). نهایتاً به ازای هر واحد افزایش نمره عدم موفقیت فردی،32/0 به نمره شادکامی افزوده شد (P< 0.001). نتیجه‌گیری: با توجه به رابطه معکوس بین فرسودگی شغلی و شادکامی و رابطه مستقیم بین هوش هیجانی و شادکامی پرستاران، میتوان با برگزاری کارگاه های آموزشی هوش هیجانی و همچنین ارتقای شادکامی با برنامه های شادی بخش، از تأثیر نامطلوب احساسات منفی احساس شده در کار و فرسودگی شغلی در پرستاران جلوگیری نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، شادکامی، فرسودگی شغلی، پرستار، کووید 19

عنوان انگلیسی Relationship emotional intelligence with happiness and job burnout in nurses who work in COVID-19 wards
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nurses are known as the first line of fighting the COVID-19 disease in the world. The present study was conducted to determine the relationship between emotional intelligence, happiness and burnout of nurses working in the COVID-19 care wards. Methods: In this cross-sectional study, with the random sampling method, the number of 347 nurses working in teaching hospitals of Hamadan city were selected and studied in 2022. Data collection tools included demographic characteristics checklist, Maslach Burnout Inventory questionnaires, Oxford Happiness Inventory, and Goleman emotional intelligence. The correlation between the components of happiness and emotional intelligence was determined using the Pearson correlation coefficient test. Predictors of happiness were determined using a linear regression model. Data were analyzed using Stata software version 14.  The significance level was considered less than 0.05. Results: The majority of nurses were female (62.54%), with the mean age of 31.80±6.77 years. There was an inverse and significant correlation between the job burnout and happiness (r=0.002, p=-0.165), however there was a direct and significant correlation between emotional intelligence and happiness (r=0.183, P< 001). The results showed that happiness was increased by 0.49 and 0.35 for each unit increase in social skill score and emotional exhaustion score, respectively (P< 0.001). Finally, for each unit increase in individual failure score, the happiness score was 0.32 increased (P< 0.001). Conclusion: Considering the inverse relationship between job burnout and happiness and the direct relationship between emotional intelligence and happiness in nurses, it is possible to prevent the adverse effects of negative emotions felt at work and job burnout in nurses by holding emotional intelligence training workshops and also promoting happiness with happy programs.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Happiness, Job Burnout, Nurse, COVID-19

نویسندگان مقاله سمیه سلگی | Somayeh Solgi
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

آرزو کرمپوریان | Arezou Karampourian
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

سلمان خزائی | Salman Khazaei
Hamadan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2126-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات