این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد ادبی، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی دوره بندی ادبیات انقلاب بر اساس تقسیم بندی سه گانه یورگن روله و بحثی در گسست یا عدم گسست بینامتنیت در انقلاب
چکیده فارسی مقاله بینامتنیت از مهمترین نظریه­های ادبی است که در نیمۀ دوم قرن بیستم، به وسیلۀ ژولیا کریستوا نضج یافت و به­سرعت در بیشتر رشته­های علوم انسانی و هنر به کارگرفته شد. بینامتنیت موجب می­شود هنرمندان دوره­های مختلف، از جریان جاری و دیرین سنت بهره­مند گردند، اما گاهی عوامل سیاسی و اجتماعی، ممکن است در جریان سنت و در نتیجه روابط بینامتنی، گسست ایجاد نمایند. یکی از مهمترین این عوامل، «انقلاب» است. انقلاب­ها در بیشتر شئون سیاسی و اجتماعی و در نتیجه هنری و ادبی جامعه، تغییرات اساسی ایجاد می­کنند. یکی از مهم­ترین نظریه­ها درباره رابطه ادبیات و انقلاب، نظریه یورگن روله است. مقالۀ حاضر می­کوشد بر مبنای تقسیم­بندی روله، به دوره­بندی ادبیات انقلاب اسلامی و بررسی امکان یا عدم امکان گسست بینامتنیت در انقلاب بپردازد. بدین منظور، ابتدا به تعریف بینامتنیت پرداخته شده و در ادامه برای طبقه­بندی ادبیات انقلاب اسلامی، از دوره­بندی سه­گانه یورگن روله (= دورۀ احساسات، دورۀ تردید و دورۀ گسست)، بهره برده­ شده است. در پایان، گسست یا عدم گسست بینامتنیت در انقلاب بررسی گردیده است. این پژوهش که با روش توصیفی-تحلیلی نوشته شده است،  با کمک نظریه­های گوناگون زبان­شانسی، نظریۀ «واقعیت­مندی» هارولد بلوم و دیگر نظریه­های مرتبط، نتیجه می­گیرد که می­توان از تقسیم­بندی روله به عنوان ملاکی برای دوره­بندی آثار ادبیات انقلاب اسلامی بهره برد؛ علاوه بر این اگرچه انقلاب­ها، موجب گسست بینامتنی می­شوند، اما این گسست شامل همۀ اجزای سنت نمی­شود، زیرا جریان آهسته و پیوستۀ سنت، ریشه­دارتر از آن است که حوادث سیاسی و اجتماعی دوره یا نظامی خاص، موجب نابودی کامل آن گردد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انقلاب،دوره‌بندی ادبیات انقلاب،گسست یا عدم گسست بینامتنیت.

عنوان انگلیسی Periodization of Revolutionary Literature Based on the Triple Division of Jürgen Ruhle and a Debate on the rupture or unrupture of Intertextuality in the Revolution
چکیده انگلیسی مقاله Intertexality, as one of the prominent literary theories, was developed by Julia kristova in the second half of the twentieth century and it was used broadly in the humanity and art. Intertextuality or the relationship among the texts causes the artists in different periods get benefited from current stream and the historical traditions, but sometimes social and political factors make some rupture in the tradition and consequently in the Intertextuality relationships. One of the most significant factors in this way is revolution. Revolutions make fundamental changes in the most of social, political, artistic, and literary aspects of societies. One of the most important theories about the relationship between literature and revolution is Jürgen Ruhle's theory. The present article tries to periodizate the literature of the Islamic Revolution [of iran] based on the of the Classification of Ruhle and study the rupture or unrupture of Intertextuality in the Revolution. For this purpose, first, the definition of intertextuality has been dealt with and then for the classification of the literature of the Islamic Revolution, the triple periodization of Jürgen Ruhle (= period of emotions, period of doubt and period of rupture) has been used. Finally, the rupture or non-rupture of intertextuality in the revolution is examined. This research, which is written by descriptive-analytical method, With the help of various theories of linguistics, Harold Bloom's theory of "reality" and other related theories conclude that The division of the ruhle can be used as a criterion for the periodization of the works of literature
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله revolution,periodization the literature of revolution,rupture or non-rupture of intertextuality

نویسندگان مقاله حسین حسن رضائی | hossein hassanrezaei
Assistant Professor in Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
استاد یار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

مرتضی قاسمی | morteza ghasemi
Assistant Professor in Department of Persian Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran.
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://lcq.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50961-5&slc_lang=fa&sid=29
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات