این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مسکن و محیط روستا، جلد ۴۱، شماره ۱۸۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واکاوی زیبایی شناسی و نمادپردازی در هنر معماری قشقایی به روش پدیدارشناسی
چکیده فارسی مقاله نمادپردازی و زیبایی شناسی مردمان در هنرهایشان نمود می یابد. سایر محققانی که معماری سیاه چادر را مورد توجه قرار داده اند از نظر عناصر و اجزا، ویژگی های سازه ای، اقلیمی یا شیوه زندگی به آن توجه کرده اند. آنها به تمجید زیبایی‌های آن پرداخته اند اما جنبه‌های زیبایی شناسانه را تحلیل نکرده‌اند. این پژوهش با تمرکز بر سیاه چادر عشایر قشقایی به عنوان جلوه‌ای از معماری بومی در پی این است که پیام ها و انگاره‌های زیبایی شناسانه را به صورت اکتشاف پدیدارشناسانه شناسایی کند. هدف این پژوهش شناخت ساختار معنا در معماری سیاه چادر است. زیبایی شناسی و نمادپردازی به عنوان بالاترین سطح معنی در معماری عشایر کمتر موردتوجه قرار گرفته است. داده‌های این پژوهش به صورت مشاهده یک ایشوم ییلاقی عشایر قشقایی و صحبت با زنان گرد آوری شده و به صورت پدیدارشناسی تحلیل می‌شود. چارچوب نظری بر اساس نظریه فرهنگی- اجتماعی راپاپورت و پدیدارشناسانه باشلار تدوین می‌شود. بر اساس این چارچوب مولفه‌های گهواره، مرزها، درون و بیرون، بزرگ و کوچک، آرمان، آشیانه، شکل ها و رنگ ها بر مبنای سه عنصر خیال، رویا و افسانه تحلیل می‌شوند. سوال این پژوهش این است که ویژگی‌های نمادین و زیبایی شناسی چگونه بر شکل سیاه چادر عشایر قشقایی تاثیرگذار است؟ یافته ها نشان می دهد نمادهایی مانند رویاپردازی نامحدود، بی کرانگی قلمرو سکونت، عناصر طبیعت، تقدس اجاق، پناه، کمالگرایی، جلوه انسانی سیاه چادر، عشق ورزیدن به خانه، مینیاتوری از عمارت آرمانی، صمیمیت و مرزهای نسبی در ارتباط شکل سیاه چادر با معنا قابل خوانش است. نتایج همچنین نشان می دهد کل مجموعه سیاه چادر با عرصه های اطراف به عنوان نظام خانه مدنظر است و ساختار شکل گیری عناصر مختلف به صورت شکل گیری عرصه ها در یک ساختار مارپیچی حول زن عشایر تعریف می‌شود. بنابراین در کنار سایر عوامل سرپناه و شیوه زندگی، مفهوم ادراکی پناه، معنا و نمادها در ایجاد معماری بومی سیاه چادر نقش تعیین کننده دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نماد، پناه، آرمان، آستانه، خیال.

عنوان انگلیسی Phenomenological analysis of symbolism and aesthetic aspects of art of architecture of qashqai nomads
چکیده انگلیسی مقاله Symbolism and aesthetic believes of people have been reflected in their arts and are readable by exploration. Other researchers of nomad's black tent focused on technique, detail, structural or climatic properties, and the life style. They admired the beauty of tent architecture, but they didn't investigate its aesthetic characteristics. In this research, Qashqai black tent is considered as vernacular architecture and its aesthetic symbols and massages are discovered by phenomenological exploration. The goal is recognition of meaning content of Qashqai black tent architecture. Aesthetic and symbolism as the highest level of meaning of nomad architecture have not been studied before. Data gathered with observation of one group of nomad's summer black tents and interview with women and analyzed by phenomenological hermeneutics. The theoretical framework was developed based on the cultural theory of Rapaport and phenomenological theory of Bashlar. Based on this theoretical structure, the investigated factors consist of cradle, borders, inside/outside, big/small, ideal, nest, shapes and colors in three layers of imagination, dream and fiction. The research question is how the aesthetic and symbolic features shape Qashqai nomad's black tent? The results confirm the effects of symbols of unlimited dreaming, the immensity of habitation, the elements of nature, the sanctity of the stove, shelter, perfectionism, the human appearance of the black tent, love of home, a miniature of an ideal mansion, intimacy and relative boundaries. It is concluded that the whole set of black tent with surrounding activities form a home and it can be defined as the formation of spaces in a spiral structure around the nomad woman. Therefore beside other factors of shelter and lifestyle, the perceptual concept of shelter, meaning and symbols play a fundamental role in creation of the vernacular architecture of the black tent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Symbol, Shelter, Ideal, Boundary, Imagination.

نویسندگان مقاله لیلا علی پور | Leyla Alipour
University of Tehran
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://jhre.ir/browse.php?a_code=A-10-4890-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده معماری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات