این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
آموزش عالی ایران
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱-۱۷
عنوان فارسی
دانشگاه فنی و حرفهای در موقعیت دانشگاه کارآفرین؛ در جستجوی سناریوی تحولی
چکیده فارسی مقاله
دانشگاه کارآفرین یکی از سناریوهای مطلوب برای مشارکت نظام آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در فرایند توسعه ملی پایدار است. دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان بزرگترین دانشگاه سراسر دولتی مهارتی ایران، بر مبنای اساسنامه و سابقه فعالیت، یک دانشگاه کارآفرین و جامعهمحور است که میتواند با تعامل همآفرین با جامعه، بیشازپیش ارزشآفرین باشد. در این پژوهش، برمبنای «چارچوب راهنمای دانشگاه نوآور و کارآفرین»، محصول کمیسیون اروپایی و سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، سطح کارآفرینی دانشگاه فنیوحرفهای و کموکیف تقرب آن به معیارهای دانشگاه کارآفرین به روش مطالعه موردی ملاکمحور، ارزیابیشده است. در برهۀ زمانی اجرای برنامه ششم توسعه، دستاوردهای چشمگیر و جهش کیفی مناسبی نظیر دریافت مجوز شورای برنامهریزی آموزشی، انتقال ردیف بودجه به بخش آموزش عالی، استقلال هیئتامنا، ساماندهی گروههای آموزشی، ارتقای تجهیزات و تسریع در جذب هیئتعلمی، در حیطه رسالت دانشگاه حاصلشده است. بهرغم دستاوردهای متعدد، سطح کارآفرینی این ابر دانشگاه در حد انتظار ارزیابی نشده است. غلبه کمیت گرایی، کمبود هیئتعلمی، تقاضامحور نبودن برخی رشتهها و برنامهها، کمتوجهی به تحول دیجیتال، کمبود شدید منابع مالی، قدمت تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، ضعف تعاملات با صنعت و بازار، ضعف تحرکات بینالمللی، غلبه نگاه عمدتاً سیاسی- محلی بر رویکرد حرفهای- ملی در گسترش و حکمرانی واحدها، کمبود زیرساختهای پشتیبانی، چالشهای مسیر کارآفرینی این دانشگاه هستند. برای تحقق دانشگاه کارآفرین، یک برنامه تحولی میانمدت با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موردنیاز است. این برنامه باید در راستای بهرهبرداری بیشتر از ظرفیتها و دستاوردها و رفع چالشهای موجود باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشگاه کارآفرین، دانشگاه فنیوحرفهای، دانشگاه جامعهمحور، چارچوب راهنمای دانشگاه کارآفرین، تربیت تکنسین
عنوان انگلیسی
The Technical and Vocational University in the position of entrepreneurial university; In search of a transformational scenario
چکیده انگلیسی مقاله
Promoting entrepreneurial universities is one of the favorable scenarios for the participation of the higher education system and universities and higher education institutions in the process of sustainable national development. Technical and Vocational University (TVU), as the largest technical state university, is an entrepreneurial and society-oriented university that can create value through co-creative interaction with society. In this research, based on the "Innovative and Entrepreneurial University Guidance Framework", a product of the European Commission and the Organization for Economic Cooperation and Development, the level of entrepreneurship of the Technical and Vocational University and the level of its approximation to the criteria of the entrepreneurial university have been evaluated using a criteria-based case study method. During the implementation of the sixth development program, significant achievements and qualitative leaps have been achieved, such as obtaining the permission of the Educational Planning Council, transferring the budget line to the higher education department, the independence of the board of trustees, organizing educational groups, upgrading equipment and accelerating the recruitment of faculty, within the scope of the university's mission. Despite numerous achievements, the level of entrepreneurship of this super university has not been evaluated as expected. Predominance of quantification, lack of faculty, lack of demand-oriented aspects of some fields and programs, lack of attention to digital transformation, severe lack of financial resources, old workshop and laboratory equipment, weak interaction with industry and market, weak international movements, dominance of "political-local approach" over "the professional-national approach in the expansion and governance of university units, and the lack of supporting infrastructure are the challenges of this university's entrepreneurial path. To realize the entrepreneurial university, a medium-term plan with the support of the Parliament, the government and the Ministry of Science is needed
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
entrepreneurial university, Technical and Vocational University (TVU), society-oriented university, Innovative and Entrepreneurial University Guidance Framework, technician training
نویسندگان مقاله
رضا مهدی | Reza Mahdi
Associate Professor, Futures Study Department, Institute for Social and Cultural Studies (ISCS), Tehran, Iran
استادیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگیواجتماعی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-746-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات