این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
علوم پیراپزشکی و توانبخشی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۵

عنوان فارسی تعیین و مقایسه نشانگان اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه
چکیده فارسی مقاله هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه اختلال یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه انجام شد.روش بررسی:روش پژوهش مقایسه ای-علی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوزبانه و تک زبانه پایه سوم ابتدایی مراجعه کننده به مراکز درمانی ناتوانی یادگیری شهرهای تبریز و تهران در سال تحصیلی 1400 -1399 بود. نمونه ها با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس به تعداد 50 نفر برای هر گروه انتخاب شد. داده ها از طریق مقیاس هوشی وکسلر 4 و آزمون کی مت (KeyMath Test) جمع‌آوری و با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها:نتایج نشان داد میانگین نمرات کاربرد و نمره ی کل ریاضی در دانش‌آموزان دوزبانه به طور معناداری کمتر از دانش آموزان تک زبانه است. همچنین در خرده آزمون های کی مت در محاسبه با (0/004=p)، اندازه گیری، زمان، حل مسئله، تفسیر و تخمین هر کدام با (0/001>p) میانگین نمرات دانش آموزان دوزبانه به طور معناداری کمتر از دانش‌آموزان تک زبانه بود.نتیجه گیری:طبق یافته ها دانش آموزان دوزبانه در مقایسه با تک زبانه ها در کاربرد ریاضی مشکلات بیشتری داشتند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری ریاضی، دوزبانه، تک زبانه

عنوان انگلیسی Determining and comparing signs of specific mathematics disability in monolingual and bilingual students
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:The purpose of this study was to compare the signs of mathematics learning disorder in bilingual and monolingual students.Methods:The research method was casual-comparative. The statistical population included all bilingual and monolingual students in the third grade of primary school referred to the medical centers for learning disabilities in Tabriz and Tehran in 2019-2020. Convenience sampling was used for selecting 50 people for each group. Data were collected through WISC-IV and Key Math test and analyzed using multivariate analysis of variance.Results:The results showed that the mean scores of application and the total score of mathematics in bilingual students were significantly lower than monolingual students. Also, in math subtests, the mean scores of bilingual students in calculation (p=0.004), size, time, solution, interpretation and estimation (p< 0.001) were significantly lower than monolingual students.Conclusion:According to the findings, bilingual students had more problems in mathematics compared to monolingual students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mathematics learning disorder, bilingual, monolingual

نویسندگان مقاله شهره حبیب زاده | Sh Habibzadeh
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران ‏

مهناز استکی | M Estaki
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران‎ ‎

افسانه قنبری پناه | A Ghanbari Panah
Department of Psychology, Faculty of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران‎ ‎


نشانی اینترنتی https://jpsr.mums.ac.ir/article_21479.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات