این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد، جلد ۴۶، شماره ۴، صفحات ۳۲۹-۳۳۶

عنوان فارسی تأثیر آموزش در توانایی دانشجویان دندانپزشکی در تشخیص تحلیل خارجی ریشه مولرهای شیری ماگزیلا
چکیده فارسی مقاله مقدمه: تشخیص رادیوگرافیک وجود یا عدم وجود تحلیل ریشه می تواند بر طرح درمان و حفظ دندان ها تأثیر گذار باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی توانایی دانشجویان سال آخر دوره عمومی در تشخیص تحلیل ریشه مولرهای شیری ماگزیلا در رادیوگرافی های پری اپیکال بود.مواد و روش ها: تعداد 35 کلیشه رادیوگرافی موازی پری اپیکال ماگزیلا که شامل دندان های D وE بود به صورت اسلاید در آمد و پس از تعیین وجود یا عدم وجود تحلیل خارجی ریشه توسط یک متخصص دندانپزشکی کودکان و یک متخصص رادیولوژی دندانپزشکی به عنوان استاندارد در مطالعه، در اختیار 26 نفر از دانشجویان سال آخر دوره عمومی قرار داده شد تا وجود تحلیل را مشخص نمایند. کلاس آموزشی برای افزایش مهارت دانشجویان برگزار گردید و مجددا پس از دو هفته از دانشجویان خواسته شد تحلیل را در کلیشه های رادیوگرافی مشخص کنند. آنالیز آماری داده ها توسط نرم افزار SPSS 21 صورت گرفت و نتایج با هم مقایسه شد. جهت بررسی توزیع نرمال متغیر ها از Kolmogrov-Smirnov test و جهت مقایسه نمرات قبل و بعد از آموزش از Paired t- testاستفاده شد.یافته ها: بیشترین توانایی دانشجویان در تشخیص وجود تحلیل ریشه به ترتیب مربوط به ریشه های مزیوباکال، دیستو باکال و در نهایت پالاتال بود. میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در تشخیص تحلیل ریشه، قبل از آموزش 9/15±8/97 بود که پس از آموزش 6/20±2/101 تغییر یافت. این مقدار هر چند افزایش نشان داد اما از نظر آماری معنا دار نبود (P=0.15).نتیجه گیری: در هر دو دندان Dو Eکمترین میزان توانایی تشخیص مربوط به ریشه پالاتال بودو با توجه به نمرات دانشجویان قبل و بعد از آموزش، می توان نتیجه گرفت که آموزش کوتاه مدت، تئوری و سنتی تأثیر معنا داری بر قدرت تشخیصی دانشجویان ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دندان شیری، رادیوگرافی پری اپیکال، تحلیل ریشه

عنوان انگلیسی The Effect of Education on the Ability of Dental Students to Detect External Root Resorption of Maxillary Primary Molars
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Radiographic diagnosis of root absorption affects the treatment plan, and consequently, the preservation of the tooth. Therefore, the present study aimed to assess the ability of undergraduate dentistry students to detect root resorption of maxillary primary molars in periapical radiography.Materials and Methods: Thirty-five parallel periapical radiographs that included maxillary primary molars were selected and converted to PowerPoint slides. A pedodontist and a radiologist determined external root resorption as the gold standard of the study. Twenty-six final-year dental students were enrolled to determine the existence or the absence of resorption in the radiographs. A training class was held to increase the students' ability to diagnose. After two weeks, the students were again asked to identify resorption in radiographic images. Statistical data analysis was performed using SPSS 21 and the results were compared together. The Kolmogorov-Smirnov test was used to assess the normal distribution of variables and a paired t-test was employed to compare the scores of the students before and after the training.Results: The highest scores of the students in diagnosing root resorption in primary maxillary molars belonged to mesiobuccal, distobuccal, and palatal roots in descending order. The mean of the students’ scores before the training session was 97.8462±15.9466, which increased to 101.2308±20.6267 after the instruction session; however, this increase was not statistically significant (P>0.05).Conclusion: The lowest detection ability in both maxillary molars was reported for palatal root. According to the students’ scores before and after the training session, it can be concluded that short-term, theoretical, and traditional education has no significant effect on students’ diagnostic ability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Deciduous teeth, Dental Radiography, root resorption

نویسندگان مقاله مریم تفنگچی ها | Maryam Tofangchiha
Associate Professor, Department of Oral and Maxillofacial Radiology, Dental Caries Prevention Research Center, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشیار، گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی دندان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

مریم شکری مژدهی | Maryam Shokri Mozhdehi
Assistant Professor, Department of Pediatric Dentistry, School of Dentistry, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
استادیار، گروه دندانپزشکی کودکان، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

کتایون لسانی | Katayoun Lesani
Postgraduate Student, Department of Oral and Maxillofacial Radiology, School of Dentistry, Yazd University of Medical Sciences, Yazd, Iran
دستیار تخصصی، گروه رادیولوژی دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی یزد، یزد، ایران.

مهسا اصفهانی | Mahsa Esfehani
Associate Professor, Department of Oral and Maxillofacial Medicine, Dental Caries Prevention Research Center, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشیار، گروه بیماری های دهان و دندان، مرکز تحقیقات پیشگیری از پوسیدگی دندان، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

مونا نصیری سوادکوهی | Mona Nasiri Savadkouhi
Postgraduate Student, Department of Pediatric Dentistry, Student Research Committee, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دستیار تخصصی، گروه دندانپزشکی کودکان، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

منیرسادات میرزاده | Monirsadat Mirzadeh
Assistant Professor, Department of Community Medicine, Metabolic Diseases Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University Of Medical Sciences, Qazvin, Iran
استادیار، گروه پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین،


نشانی اینترنتی https://jmds.mums.ac.ir/article_21407.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات