این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۵، شماره ۱، صفحات ۱-۸
عنوان فارسی
رابطه اعتیاد به اینترنت و اعتیاد به تلفن همراه با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان می تواند به دلایل مختلفی از جمله دوری خانواده، ناتوانی در برقراری ارتباط صحیح با سایر همسالان و حجم زیاد دروس ایجاد شود که به عملکرد و موفقیت تحصیلی آسیب می زند . این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین اعتیاد به تلفن همراه و اعتیاد به اینترنت با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.روش کار: این مطالعه مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1399 انجام شد. تعداد یکصد و نود و نه دانشجو در رشتههای علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی و کارورزی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل تست اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (IAT)، شاخص اعتیاد به تلفن همراه کوهی (MPAI) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاک (MBI) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی، تی مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون تعقیبی بونفرونی، رگرسیون خطی چندگانه و نرم افزار SPSS-25 تحلیل شدند.یافته ها: میانگین نمره اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دوره کارورزی کمتر از سایر دوره ها است (001/0 P). همچنین نتایج رگرسیون خطی نشان داد که استفاده از اینترنت میتواند فرسودگی تحصیلی را در دانشآموزان افزایش دهد (001/0 P).نتیجه گیری: اعتیاد به اینترنت می تواند خطر فرسودگی تحصیلی را در دانشجویان افزایش دهد. با این حال، استفاده از تلفن همراه این خطر را افزایش نمی دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به اینترنت، اعتیاد به تلفن همراه، فرسودگی تحصیلی
عنوان انگلیسی
The relationship between the internet addiction and cell phone addiction with academic burnout in medical students of Mashhad University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Academic burnout in students can be caused by various reasons such as family distance, inability to communicate properly with other peers, and the large volume of courses that hurt academic performance, and achievement. This study investigated the relationship between cell phone addiction and internet addiction, with academic burnout in medical students of Mashhad University of Medical Sciences. Materials and Methods: This was a cross-sectional (descriptive-analytical) study performed on medical students of Mashhad University of Medical Sciences in 2020. One-hundred and ninety-nine students in basic sciences, physiopathology, internship, and externship were selected by the simple random method. Research instruments included the Kimberly Young Internet Addiction Test (IAT), the Koohy Mobile Phone Addiction Index (MPAI), and the Maslach Burnout Inventory (MBI). The data were analyzed by the descriptive statistics tests, independent t-test, one-way analysis of variance, Bonferroni post hoc test, multiple linear regression, and SPSS-25 software. Results: The mean score of internet addiction in internship students is lower than in other courses (P< 0.001). Also, the mean score of cell phone addiction in female students was higher than male students. However, the mean score of total burnout was not different based on gender, marital status, educational level, and residence status (P> 0.05). Also, the linear regression results showed that internet use could increase academic burnout in students (P< 0.001). However, cell phone addiction did not affect academic burnout (P> 0.05). Conclusion: Internet addiction can increase the risk of academic burnout in students. However, cell phone use does not increase this risk.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic burnout, Cell phone addiction, Internet addiction
نویسندگان مقاله
| Mohammad Sadeghi Bimorgh
Ph.D. in addiction studies, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
| Farzad Akbarzadeh
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
| Fatemeh Moharreri
Professor of child and adolescent psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
| Ali Akbari
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
| Hossein Porghafar
General physician, Medical School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
| Alireza Ebrahimi
Assistant professor of psychiatry, Psychiatry and Behavioral Sciences Research Center, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_21618.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات