این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۳۴۱-۳۴۷
عنوان فارسی
اثربخشی بازی درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: آثار برخی از مشکلات از جمله سرطان در دوران کودکی و نوجوانی در طول زندگی باقی می ماند. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی بر اساس نظریه انتخاب بر کارکردهای اجرایی کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان انجام شد. روش کار: این مطالعه بر روی 30 بیمار 9 تا 18 ساله سرطانی بستری در بیمارستان دکتر شیخ مشهد در سال 1399 انجام شد و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ). گروه آزمایش هشت جلسه شصت دقیقه ای بازی درمانی گروهی بر اساس تئوری انتخاب دریافت کردند و گروه کنترل از اتاق بازی استفاده کردند. هر دو گروه پرسشنامه رتبه بندی رفتار عملکردی اجرایی (BRIEF) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از مدل ترکیبی ANOVA و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که مداخله به دلیل تأثیر متقابل زمان و گروهبندی تأثیر معنیداری بر جابجایی، کنترل هیجان، شروع (001/0=P) و نظارت (04/0=P) دارد که نشاندهنده اثربخشی است. مربع اتای جزئی (ƞ) آنها به ترتیب 0.42، 0.46، 0.62 و 0.13 بود و بازداری (P=0.59)، حافظه کاری (P=0.59)، پلان (P=0.59) و سازماندهی (P=0.29) انجام دادند. تغییر قابل توجهی نداشته باشد نتیجهگیری: با توجه به یافتهها، بازی درمانی گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب میتواند به عنوان مداخلهای مؤثر برای بهبود شیفت، کنترل هیجانی، شروع و نظارت در کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازی درمانی، سرطان، واقعیت درمانی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of group play therapy based on choice theory on executive functions of children and adolescents with cancer
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The effects of some problems such as cancer in childhood and adolescence remain throughout the lives. This study aimed to assess the effectiveness of group play therapy based on the choice theory on executive functions in children and adolescents with cancer. Materials and Methods: This study was conducted on 30 cancer patients aged 9-18 years who admitted to Dr. Sheikh Hospital in Mashhad, Iran in 2020. They divided randomly into two experimental group (n= 15) and control group (n= 15). The experimental group received eight sixty-minute sessions of group play therapy based on choice theory, and the control group used the game room. Both groups fulfilled the Executive Functional Behavior Rating Questionnaire (BRIEF). The data were analyzed using ANOVA mix model using SPSS software version 24. Results: The findings showed that the intervention has significant effects on shift, emotion control, initiate (P= 0.001), and monitoring (P= 0.04) due to the interactive effect of time and grouping, which shows the effectiveness. Their Partial Eta Squared (ƞ) were 0.42, 0.46, 0.62 and 0.13, respectively, and the inhibition (P= 0.59), working memory (P= 0.59), plan (P= 0.59), and organize (P= 0.29) did not have significant change. Conclusion: According to the findings, group play therapy based on the choice theory can be used as an effective intervention to improve shift, emotional control, initiate and monitoring in children and adolescents with cancer.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cancer, Play therapy, Reality therapy
نویسندگان مقاله
| Reza Shamabadi
Ph.D. student in educational psychology, Department of Educational and Counseling Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Masoud Nosratabadi
Ph.D. in health psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran.
| Seyed Mohsen Asgharinekah
Associate professor, Department of Educational and Counseling Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Abdollah Banihashem
Professor, Department of Internal Medicine, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_21009.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات