این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۱۳-۲۲۱

عنوان فارسی اثر بازی‌های شناختی رایانه‌ای بر مهارت‌های ارتباطی و تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله مقدمه: برنامه های مداخله ای متفاوتی برای کودکان اوتیستیک ارائه و اجرا می شود. به دلیل استفاده از ابزارهای مصنوعی و ماشینی، بازی های رایانه ای ممکن است در آموزش کودکان اوتیسم موثر باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای بر مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم انجام شد.روش‌ کار: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم 7 تا 9 ساله مرکز توانبخشی شهر تهران در سال 1398 بود که به این منظور 20 کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ارتباطات اجتماعی (روتر، بایلی و لورد، 2003) و چک لیست تنظیم هیجان (شیلدز و کیکتی، 1998) بود. اعضای آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای سه بار در هفته با بازی های رایانه ای آموزش دیدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که بازی‌های رایانه‌ای بر تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم تأثیر معناداری دارد (P< 0.01). اما این تأثیر بر مهارت های ارتباطی معنی دار نبود (P> 0.05).نتیجه‌گیری: می‌توان نتیجه گرفت که آموزش با بازی‌های رایانه‌ای، تنظیم هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم را بهبود می‌بخشد. بنابراین خانواده ها، موسسات آموزشی و مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می توانند از این روش برای بهبود این اختلال بهره مند شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی های رایانه ای، تنظیم هیجان، مهارت های ارتباطی

عنوان انگلیسی The effectiveness of computer games on communication skills and emotion regulation of children with autism spectrum disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Different intervention programs are offered and implemented for autistic children. Due to using the artificial and machine instrumentals, computer games may be effective in teaching children with autism. This research aimed to determine the effectiveness of computer games on communication skills and emotion regulation of children with autism spectrum disorders. Materials and Methods: The statistical population of this study included all children with autism disorder aged 7 to 9 years at the rehabilitation center in Tehran in 2019. For this purpose, 20 children were selected by the convenient sampling method and randomly assigned into two equal groups. The research instruments included the Social Communication Questionnaire (Rutter, Bailey, and Lord, 2003) and the Emotion Regulation Checklist (Shields and Cicchetti, 1998). The experimental members were trained with computer games in twelve 45-minute sessions three times a week. The data were analyzed by using covariance analysis and SPSS software. Results: The results showed that computer games significantly affected the emotion regulation of children with autism disorder (P< 0.01). However, this effect on the communication skills was not significant (P> 0.05). Conclusion: It can be concluded that training with computer games improves the emotion regulation of children with autism disorder. Therefore, families, educational institutions, and psychological and counseling services centers can benefit from this method to improve this disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Communication skills, Computer games, Emotion regulation

نویسندگان مقاله | Masoumeh Bazoolnejad
Ph.D. in general psychology, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.


| Samira Vakili
Assistant professor in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran


| Manouchehr Moradi Sabzevar
Professor, Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran, Tehran, Iran.


| Leila Kashani Vahid
Assistant professor in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.


| Sara Khoddam
M.A. in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_20659.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات