این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اصول بهداشت روانی، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۳۱-۲۴۰

عنوان فارسی رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای اختلال در تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه رضایت از زندگی به یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی انسان تبدیل شده است و کم بودن آن می تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه به بررسی رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی و نقش میانجی اختلال تنظیم هیجانی پرداخت. روش‌ کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1400، بزرگسالان شهر مشهد بودند که از بین آنها 402 نفر (136 مرد و 266 زن) به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بی‌نظمی هیجان نقش واسطه‌ای در رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی دارد. این مدل همچنین دارای مسیرهای مستقیم واجد شرایطی از خودکارآمدی تا رضایت از زندگی (P< 0.01, β= 0.10)، بی نظمی هیجانی تا رضایت از زندگی (P< 0.01, β= -0.36)، خودکارآمدی تا بی نظمی هیجانی (P< 0.01, β = -0.40) از نظر آماری معنی دار بود. به طوری که خودکارآمدی و بی نظمی هیجانی می تواند رضایت از زندگی را پیش بینی کند. همچنین، اثرات غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که خودکارآمدی به طور مثبت رضایت از زندگی را از طریق بی نظمی هیجانی پیش بینی می کند (P< 0.01, β = 0.14). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد خودکارآمدی می‌تواند رضایت از زندگی را از طریق نقش میانجی اختلال تنظیم هیجانی پیش‌بینی کند. بنابراین می توان برنامه های آگاهی بخشی در مورد اهمیت خودکارآمدی و تنظیم هیجان را برای افزایش رضایت از زندگی در نظر گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال تنظیم هیجانی، رضایت از زندگی، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی The relationship between self-efficacy and life satisfaction: Mediating role of emotion dysregulation
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nowadays, life satisfaction has become one of the most important necessities in human life, and low scales of it can lead to numerous problems. This study assessed the relationship between self-efficacy and life satisfaction and the mediating role of emotion dysregulation. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlation study in 2021 included adults from Mashhad, from whom 402 individuals (136 males and 266 females) were selected by the convenient sampling method. The participants fulfilled General Self-efficacy Scale (GSES), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and Satisfaction with Life Scale (SWLS). Data analyzed using Pearson Correlation coefficient, and Route Analysis. Results: The results of Route Analysis showed that emotion dysregulation has a mediating role in the relationship between self-efficacy and life satisfaction. The model also had an eligible direct paths from self-efficacy to life satisfaction (P< 0.01, β= 0.10), emotion dysregulation to life satisfaction (P< 0.01, β= -0.36), self-efficacy to emotion dysregulation (P< 0.01, β = -0.40), was statistically significant. So that self-efficacy and emotion dysregulation could predict life satisfaction. Also, indirect effects were examined and showed that self-efficacy positively predicts life satisfaction through emotion dysregulation (P< 0.01, β = 0.14). Conclusion: It seems that self-efficacy can predict life satisfaction through the mediating role of emotion dysregulation. Therefore, awareness programs about the importance of self-efficacy and emotion regulation can be considered to increase people's life satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion dysregulation, Life Satisfaction, Self-efficacy

نویسندگان مقاله | Bahramali Ghanbary Hashemabady
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.


| Alieh Zamani Tavousi
B.A. student in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.


| Mohammadreza Mazloomzadeh
M.A. student in clinical psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.


| Seyedeh Mahsa Kazemi
B.A. student in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.



نشانی اینترنتی https://jfmh.mums.ac.ir/article_20731.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات