این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۳۱-۲۴۰
عنوان فارسی
رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی: نقش واسطه ای اختلال در تنظیم هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه رضایت از زندگی به یکی از ضروری ترین نیازهای زندگی انسان تبدیل شده است و کم بودن آن می تواند مشکلات متعددی را به دنبال داشته باشد. این مطالعه به بررسی رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی و نقش میانجی اختلال تنظیم هیجانی پرداخت. روش کار: جامعه آماری این مطالعه توصیفی- همبستگی در سال 1400، بزرگسالان شهر مشهد بودند که از بین آنها 402 نفر (136 مرد و 266 زن) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSES)، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بینظمی هیجان نقش واسطهای در رابطه بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی دارد. این مدل همچنین دارای مسیرهای مستقیم واجد شرایطی از خودکارآمدی تا رضایت از زندگی (P< 0.01, β= 0.10)، بی نظمی هیجانی تا رضایت از زندگی (P< 0.01, β= -0.36)، خودکارآمدی تا بی نظمی هیجانی (P< 0.01, β = -0.40) از نظر آماری معنی دار بود. به طوری که خودکارآمدی و بی نظمی هیجانی می تواند رضایت از زندگی را پیش بینی کند. همچنین، اثرات غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفت و نشان داد که خودکارآمدی به طور مثبت رضایت از زندگی را از طریق بی نظمی هیجانی پیش بینی می کند (P< 0.01, β = 0.14). نتیجهگیری: به نظر میرسد خودکارآمدی میتواند رضایت از زندگی را از طریق نقش میانجی اختلال تنظیم هیجانی پیشبینی کند. بنابراین می توان برنامه های آگاهی بخشی در مورد اهمیت خودکارآمدی و تنظیم هیجان را برای افزایش رضایت از زندگی در نظر گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال تنظیم هیجانی، رضایت از زندگی، خودکارآمدی
عنوان انگلیسی
The relationship between self-efficacy and life satisfaction: Mediating role of emotion dysregulation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Nowadays, life satisfaction has become one of the most important necessities in human life, and low scales of it can lead to numerous problems. This study assessed the relationship between self-efficacy and life satisfaction and the mediating role of emotion dysregulation. Materials and Methods: The statistical population of this descriptive-correlation study in 2021 included adults from Mashhad, from whom 402 individuals (136 males and 266 females) were selected by the convenient sampling method. The participants fulfilled General Self-efficacy Scale (GSES), Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and Satisfaction with Life Scale (SWLS). Data analyzed using Pearson Correlation coefficient, and Route Analysis. Results: The results of Route Analysis showed that emotion dysregulation has a mediating role in the relationship between self-efficacy and life satisfaction. The model also had an eligible direct paths from self-efficacy to life satisfaction (P< 0.01, β= 0.10), emotion dysregulation to life satisfaction (P< 0.01, β= -0.36), self-efficacy to emotion dysregulation (P< 0.01, β = -0.40), was statistically significant. So that self-efficacy and emotion dysregulation could predict life satisfaction. Also, indirect effects were examined and showed that self-efficacy positively predicts life satisfaction through emotion dysregulation (P< 0.01, β = 0.14). Conclusion: It seems that self-efficacy can predict life satisfaction through the mediating role of emotion dysregulation. Therefore, awareness programs about the importance of self-efficacy and emotion regulation can be considered to increase people's life satisfaction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion dysregulation, Life Satisfaction, Self-efficacy
نویسندگان مقاله
| Bahramali Ghanbary Hashemabady
Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Alieh Zamani Tavousi
B.A. student in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Mohammadreza Mazloomzadeh
M.A. student in clinical psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
| Seyedeh Mahsa Kazemi
B.A. student in psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_20731.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات