این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۲۵۳-۲۶۲
عنوان فارسی
تدوین بسته والدگری اجتماعی شدن هیجانات و ارزیابی اثربخشی آن بر احساس کفایت در مادران دانشآموزان با مشکلات رفتاری درونیشده
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مشکلات رفتاری از جمله مشکلاتی است که جنبه های مختلف زندگی فرد از جمله مدرسه، کار و به ویژه خانواده را به چالش می کشد. خانواده نیز یکی از عوامل موثر در ایجاد و تعدیل این مشکلات است. بنابراین، این پژوهش با هدف تدوین بسته فرزندپروری اجتماعیسازی هیجانی و ارزیابی اثربخشی آن بر احساس کفایت مادران دانشآموزان دختر 7 تا 10 ساله با مشکلات رفتاری درونی شده انجام شد. روش کار: این پژوهش از نوع اکتشافی و از نظر ماهیت کیفی- کمی بود. مرحله کیفی بر توسعه یک بسته آموزشی با استفاده از روش تحلیل محتوا متمرکز شده است که شامل شش موضوع اصلی است: واکنش حمایتی به احساسات کودک، فلسفه فرا هیجانی والدین، تعاملات عاطفی خانواده محور، رشد شایستگی عاطفی کودک، آموزش تنظیم هیجان و والدین. واکنش های غیر حمایتی به احساسات کودک که در هشت جلسه ارائه شد. مرحله کمی دارای طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مادران دانشآموزان دختر 7 تا 10 ساله شاغل به تحصیل در مدارس شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بود. بنابراین، 30 دانش آموز با مشکلات رفتاری با استفاده از چک لیست رفتار کودک آخنباخ (CBCL) - فرم گزارش والدین انتخاب شدند. مادران آنها به دو گروه آزمون (آموزش جامعه پذیری هیجانی) و شاهد تقسیم شدند. از مقیاس حس کفایت والدین (PSOC) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس (ANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش اجتماعیسازی هیجانی به طور معنیداری باعث افزایش حس کفایت مادر میشود (001/0p< ) نتیجهگیری: به نظر میرسد آموزش اجتماعیسازی هیجانی بر احساس کفایت مادرانی که دارای فرزندانی با مشکلات رفتاری درونی شده هستند، تأثیر مثبت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اجتماعی شدن هیجان، مشکلات رفتاری، والدگری
عنوان انگلیسی
Developing an emotion socialization parenting package and evaluating its effectiveness on the sense of competence of mothers of students with internalizing behaviors
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Behavioral problems are among the problems that challenge various aspects of an individual's life, including school, work, and especially family. The family is also one of the effective factors in creating and modifying these problems. Therefore, this study aimed to develop an emotion socialization parenting package and evaluate its effectiveness on the sense of competence of the mothers of 7-10- year-old female students with internalizing behaviors. Materials and Methods: This research was exploratory, having qualitative-quantitative nature. The qualitative phase focused on the development of an educational package using the content analysis method comprising six main themes: supportive reaction to child's emotions, parent's meta-emotion philosophy, family-centered emotional interactions, child's emotional competence development, emotion regulation training, and parents' non-supportive reactions to the child's emotions which were presented during eight sessions. The quantitative phase had a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population included all mothers of 7-10-year-old female students studying in Isfahan schools in the academic year of 2018-2019. So, 30 students with behavioral problems were selected using the Achenbach Child Behavior Checklist (CBCL)-Parent Report Form. Their mothers were divided into two experimental (emotion socialization training) and control groups. The Parenting Sense of Competence (PSOC) scale was used as pre-and post-tests. Data were analyzed by analysis of covariance (ANCOVA). Results: The results indicated that emotion socialization training significantly increased the mother's sense of competence (P< 0.001). Conclusion: It seems that emotion socialization training impacts positively on mother's sense of competence who have children with internalizing behaviors.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavioral Problems, emotion socialization, Parenting
نویسندگان مقاله
| Shahrzad Doustani
M.Sc. in psychology and education of children with special needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
| Amir Ghamarani
Assistant professor of psychology and education of children with special needs, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_20849.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات