این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
مجله دانشکده پزشکی اصفهان
، جلد ۴۰، شماره ۶۶۳، صفحات ۱۵۲-۱۵۸
عنوان فارسی
کیفیت تدریس بالینی در دورههای دستیاری: بررسی روایی و پایایی پرسشنامهی EFFECT
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از مهمتـرین عوامـل تأثیرگـذار بـر انجـام یـک ارزشـیابی مناسـب، وجـود ابـزاری اثربخش است که بتواند به درستی، اهداف مورد نظـر را بسـنجد. یک مطالعهی مروری نشان داد که ابزارهای موجود، همه حوزههای آموزش بالینی را به طور جامع پوشش نمیدهند. این مطالعه به منظور بررسی روایی و پایایی نسخهی فارسی پرسشنامهی EFFECT در جامعهی دستیاران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. این ابزار در دانشگاه علوم پزشکی رادبود در هلند طراحی و تأیید شده است.روشها: دادهها به صورت مجازی در بازهی زمانی 1397-1398 جمعآوری شد. برای افزایش روایی صوری تیم 3 نفره از متخصصان مرتبط حضور داشتند. روایی محتوا نیز توسط 10 نفر از متخصصین در 3 حوزهی سادگی، مرتبط بودن و واضح بودن انجام گرفت. در تعیین اعتبار سازه، 100 پرسشنامه توسط دستیاران 10 رشتهی مختلف تکمیل شد و تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت. پایایی گویهها نیز توسط آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت.یافتهها: روایی محتوایی در دو مرحله توسط تیمهای 3 و 10 نفره از متخصصین مربوطه تایید گردید. مدل تحلیل عاملی تاییدی نشان میدهد که شاخصها و سؤالات مربوطه در سطح معنیداری قابل قبولی قرار دارند. مدلسازی معادلات ساختاری نشان میدهد که هیچ یک از سؤالات از مدل حذف نمیشود. آلفای کرونباخ متغیرها برای کل ابزار، 85/0 محاسبه شد.نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که نسخهی فارسی پرسشنامهی EFFECT روایی و پایایی قابل قبولی را ارائه میکند و برای ارزیابی کیفیت آموزش بالینی در مقطع دستیاری پزشکی در ایران قابل استفاده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تکرارپذیری نتایج، پرسشنامهی EFFECT، آموزش بالینی، دورهی دستیاری،
عنوان انگلیسی
Quality of Clinical Teaching in Residency Training: Determining the Validity and Reliability of the EFFECT Questionnaire in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background: One of the most important determinant, affecting the quality of a proper evaluation is the availability of an effective instrument that can precisely assess the target goals. A systematic review showed that instruments available so far, do not comprehensively cover all domains of clinical teaching. This study aimed to determine the validity and reliability of the Iranian version of EFFECT questionnaire in the society of medical residents of Isfahan University of Medical Sciences. This instrument was designed and validated at the Radboud University Medical Centre in the Netherland.Methods: Data was virtually collected between the years 2018-2019. A team of three relevant experts was present to determine the formal validity. Content validation was also performed by 10 experts in 3 domain of simplicity, relevance and clarity. To determine the validity of the instrument, 100 questionnaires were completed by residents from 10 different disciplines and confirmatory factor analysis was performed. The reliability of the items was assessed by Cronbach's alpha.Findings: Content validity was confirmed in two stages by teams of 3 and 10 experts from the respective specialist fields. The confirmatory factor analysis model shows that the relevant indicators and questions are at an acceptable level of competence. Structural equation modeling also shows that none of the questions are removed from the model. Cronbach's alpha of variables was calculated to be greater than 0.8 for the instrument and its domains.Conclusion: This study shows that the Iranian version of the EFFECT questionnaire is valid and reliable and can be used to assess the quality of clinical teaching in residency training in Iran.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تکرارپذیری نتایج, پرسشنامهی EFFECT, آموزش بالینی, دورهی دستیاری
نویسندگان مقاله
آرش نجیمی |
استادیار، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
حسین اکبری اقدم |
استادیار، گروه ارتوپدی، دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
رضا بختیاری مقدم |
دانشکدهی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jims.mui.ac.ir/article_17211_642e731fc3642c79055f212b2a40f501.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات