این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
آمایش سرزمین
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۴۹۱-۵۲۲
عنوان فارسی
فراتحلیل مؤلفههای مؤثر بر مکانسازی فضاهای دانش و نوآوری معاصر
چکیده فارسی مقاله
با عملی شدن ایده فضاهای دانش و نوآوری معاصر، به مثابه محرک رشد اقتصادی و توسعه بلندمدت شهرها و مناطق، این ایده با انتقاداتی بهویژه به دلیل انطباق با ساختارهای سرمایهداری مواجه بوده است. که جذابیت زیست و کار و تفریح در این فضاها صرفاً با در نظر گرفتن نیازمندیهای اقشار خلاق با نگاهی سوداگرانه و با قربانی کردن بسیاری از شاخصهای اولاً کیفی و دوم زمینهمند همراه میشود. بنابراین این نواحی نوظهور، در عین روبهرو شدن با اقبال جهانی، با چالشهایی دستوپنجه نرم میکنند که یکی از آنها کیفیت پایین مکانها در محلههای حامل فضاهای دانش و نوآوری معاصر است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر دستیابی به مؤلفههای کیفی سازوکارهای مکانسازی و سیاستگذاری شهری فضاهای دانش و نوآوری معاصر و توسعه چارچوب مفهومی موجود در پی انتقادات وارد در این زمینه است. روش تحقیق تحلیل محتوای کیفی و کمّی دادههای اسنادی مرتبط و پاسخ به چیستی مؤلفههای مکانسازی با استفاده از فراتحلیل کلاسیک منابع فارسی و انگلیسی شامل مقالات علمیـ پژوهشی و پایاننامهها و کتب و گزارشها بدون اعمال محدودیت و سپس کدگذاری و شمارش فراوانی واحدهای تحلیل ب بوده است. در نهایت حاصل فراتحلیل منابع 21 برچسب مفهومی برای مکانسازی فضاهای دانش و نوآوری معاصر در قالب 4 بُعد ویژگی، فرم، عملکرد، تصویر طبقهبندی شده است. در نتیجه، چنین به نظر میرسد که توجه به الزامات مکانسازی فضاهای مربوطه از جمله دسترسیپذیری، مشارکت، سرمایهگذاری، پذیرش، سرزندگی اجتماعی، پویایی در فعالیتها، و اختلاط میتواند موجب کیفیت هر چه بیشتر فضاهای دانش و نوآوری در عصر حاضر باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شهر دانشبنیان،فراتحلیل،فضای دانش و نوآوری،مکانسازی،
عنوان انگلیسی
A Meta-Analysis of the Factors Effective on Placemaking the Contemporary Knowledge and Innovation Spaces
چکیده انگلیسی مقاله
After the implementation of the contemporary knowledge and innovation spaces as the driver of economic growth and the long-term development of cities and regions, this idea has come under criticisms, especially due to its compliance with capitalist structures. In practice, the problem is that the attractiveness of life, work, and recreation in these spaces is purely accompanied by the consideration of the needs of creative layers of society with a mercantilist view and through sacrificing many primarily qualitative and secondarily contextual indices. Therefore, although these recently found arenas have received positive global attention, they face some challenges. One of these challenges is the low quality of places in the neighborhoods entailing contemporary knowledge and innovation spaces. Therefore, the purpose of this study was the attainment of qualitative factors of the placemaking mechanisms and urban policymaking of contemporary knowledge and innovation spaces as well as the development of the existing conceptual framework to respond to the criticisms in this regard. The research method was the qualitative and quantitative content analysis of the related documentary data and provision of an answer to the nature of the palcemaking factors using unlimited classical meta-analysis of Persian and English resources, including the scientific-research articles, theses and dissertations, books, and reports, and then coding and counting the frequency of the analysis units. At the end, the meta-analysis of the resources led to the identification of 21 conceptual labels for contemporary knowledge and innovation spaces in the form of four dimensions of characteristic, form, performance, and image. Consequently, it seems that consideration of the requirements of placemaking the related spaces – including accessibility, participation, investment, acceptance, social liveliness, dynamism in activities, and integration – can help increase the quality of knowledge and innovation spaces in the contemporary era.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شهر دانشبنیان,فراتحلیل,فضای دانش و نوآوری,مکانسازی
نویسندگان مقاله
بهاره بهرا |
دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
محمدرضا پورجعفر |
استاد، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
مجتبی رفیعیان |
استاد، دانشکدة هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jtcp.ut.ac.ir/article_89340_a464c26ccde21fbe247b7ecd7a3e3781.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات