این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
آمایش سرزمین
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۵۲۳-۵۴۲
عنوان فارسی
تدوین سناریوهای اندرکنش جغرافیایی در زیرساختهای حیاتی حین مخاطرات شهری در اهواز
چکیده فارسی مقاله
در سالهای اخیر، سیستمهای زیرساختی، به دلیل افزایش بلایای طبیعی یا انسانساز و به دلیل وابستگیهای داخلی و خارجی بین اجزای سیستم، غالباً دچار اختلال شدهاند. وابستگیهای متقابل زیرساختی ممکن است آسیبپذیری بیشتری ایجاد کند و باعث خرابیهای آبشاری شود. هدف کلی پژوهش حاضر تدوین سناریوهای اندرکنش جغرافیایی زیرساختهای حیاتی حین مخاطرات شهری در اهواز بود. این پژوهش به لحاظ هدف توسعهایـ کاربردی و از نظر روششناسی توصیفیـ تحلیلی مبتنی بر مطالعات و بررسیهای میدانیـ اسنادی است. شاخصهای پژوهش بر اساس تلفیق نتایج آرای خبرگان و سوابق موجود استخراج و ارتباطسنجی شد. برای سناریونگاری بعد از شناسایی متغیرها، ابتدا عوامل کلیدی مؤثر بر موضوع مشخص و سپس برای هر یک از متغیرها وضعیتهای مختلفی تعریف شد. شناسایی نیروهای پیشران و مؤثر در اندرکنش زیرساختهای شهر اهواز با استفاده از مدلهایی نظیر «تحلیل اثرهای متقاطع» و نرمافزار «میکمک» انجام شد. جهت شناسایی و تحلیل و گزینش سناریوهای منتخب از تحلیل بالانس اثرهای متقابل در نرمافزار سناریوویزارد استفاده شد. بررسی صفحۀ سناریو در نرمافزار سناریوویزارد نیز نشان میدهد از مجموع 80 وضعیت موجود پیشرانهای اندرکنش مکانی زیرساختهای حیاتی تعداد 26 حالت (5/32 درصد) وضعیت مطلوب، تعداد 29 حالت (25/36 درصد) وضعیت ایستا، تعداد 25 حالت (25/31 درصد) وضعیت بحرانی دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندرکنش،زیرساختهای حیاتی شهر،سناریوهای اندرکنش جغرافیایی،کلانشهر اهواز،
عنوان انگلیسی
Developing Scenarios of Geographic Interaction in Critical Infrastructure During Urban Hazards in Ahvaz
چکیده انگلیسی مقاله
In recent years, the infrastructure systems have been mostly failed due to the increase in natural or manmade disasters as well as the internal and external dependencies among system components. The mutual infrastructure dependencies might cause more vulnerability and bring about cascading failures. The main objective of this study was to develop scenarios of geographic interaction in critical infrastructure during urban hazards in Ahvaz. The study was developmental-applied in terms of purpose, while in terms of methodology, it was descriptive-analytical done based on field study and document analysis. The study indices were extracted and related via combining the results of expert opinion and existing records. To develop scenarios, after identifying the variables, the key factors affecting each topic were specified, and then various conditions were defined for each variable. The identification of driving forces in Ahvaz infrastructures interaction was done using models such as “cross-impact analysis” using MICMAC software. In order to identify, analyze, and adopt selected scenarios, cross-impact balance analysis was run in ScenarioWizard software. The inspection of scenario screen in ScenarioWizard software showed that from among 80 existing settings of critical infrastructure spatial interaction drivers, 26 cases (32.5 percent) were in statistic form and 25 cases (3.125 percent) in critical conditions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اندرکنش,زیرساختهای حیاتی شهر,سناریوهای اندرکنش جغرافیایی,کلانشهر اهواز
نویسندگان مقاله
مصطفی محمدی ده چشمه |
دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
محمد علی فیروزی |
استاد گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
علیرضا پرویزیان |
دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://jtcp.ut.ac.ir/article_89309_15427893f8ab100608a0048c7dff5aea.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات