این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
الهیات تطبیقی
، جلد ۱۳، شماره ۲۷، صفحات ۱-۱۶
عنوان فارسی
بررسی تأثیرپذیری ابنرشد از غزالی در مسئلۀ تأویل نصوص دینی
چکیده فارسی مقاله
متفکران اسلامی در باب فهم آیات متشابه و مسئلۀ ظاهر و باطن داشتن آیات به یکسان نمیاندیشند و گاهی اختلافات مبنایی میانشان وجود دارد. غزالی و ابنرشد از موافقان بهرهگیری از روش تأویل در فهم آیات متشابه بودند و راه گریز از چالش و تعارض ظاهر و باطن را استفاده از رهیافت تأویل میدانستند. ابنرشد در مخالفت با غزالی شهره بود و کتاب تهافت التهافت را در نقد تهافت الفلاسفه غزالی نگاشت. با وجود نقدهایی که به او در این کتاب و دیگر آثارش صورت میدهد، در پارهای از موارد و بهویژه در مسئلۀ تأویل از غزالی تأثیر میپذیرد. غزالی دو گونه مواجهه در دو دوره فکری با مسئله تأویل دارد. این مواجهه در هر دو دوره کاملاً روشمند است و همین امر سبب الگوبرداری از روش ارائهشدۀ او در مسئله تأویل شد. از این الگو در فهم متن ابنرشد بهره فراوانی برده است. براساس یافتههای تحقیق، ابنرشد هم در ماهیتشناسی تأویل و هم در تعلیل و ضرورت اقبال به آن و هم در ابزار رویآوری به تأویل از غزالی متأثر بود؛ اگرچه اختلافنظرهایی نیز در هریک از موارد با او دارد. در پژوهش حاضر، به روش توصیفیتحلیلی وجوه تأثیرپذیری ابنرشد از غزالی در مسئله تأویل نشان داده شده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تأویل، غزالی، ابنرشد، ظاهر، باطن، محکم و متشابه، تعارض عقل و دین،
عنوان انگلیسی
Investigating the Influence of Ibn Rushd from Ghazali on the Issue of Interpretation of Religious Texts
چکیده انگلیسی مقاله
Extended AbstractIslamic thinkers do not think alike about understanding similar verses and the issue of the appearance and interiority of verses, and sometimes there are fundamental differences between them. Al-Ghazali and Ibn Rushd are in favor of using the method of interpretation in understanding similar verses and considering the way of escaping from the challenge and conflict of appearance and the inner self using the approach of interpretation. Ibn Rushd was famous for opposing Al-Ghazali and writing the book Tahaft Al-Tahaft in his critique of Tahaft al-Ghazali philosophers. Despite the criticisms, he is influenced by Al-Ghazali in some cases, and especially in the matter of interpretation. Al-Ghazali has two approaches encountering the problem of interpretation in two intellectual periods, in both of which he has been able to provide a new model by presenting a special approach in interpretation so that others can take a step in this direction and achieve a methodical understanding of religious texts. He has benefited a lot from this research model in understanding Ibn Rushd's text. According to the research findings, Ibn Rushd was influenced by Ghazali both in the nature of interpretation and in the reasoning and necessity of accepting it, as well as in the means of approaching interpretation. In the present descriptive-analytical study, the influence of Ibn Rushd from Ghazali on the issue of interpretation has been investigated.Al-Ghazali and Ibn Rushd are both advocates of using the method of interpretation in understanding the text. Although Ghazali is one of the Ash'arite theologians, in the matter of interpretation in both intellectual periods, he distances himself from thinkers such as Abul Hassan Ash'ari, Baqalani, and Jovini and accepts the methodical interpretation in understanding many verses of the Holy Qur'an. Methodology and adherence to a disciplined mechanism in interpretation are the characteristics of using this method by Al-Ghazali.Ibn Al-Rushd, like Al-Ghazali, does not see a conflict between the outward and inward meaning of the verses of the Holy Qur'an. Interpretation is a method that philosophers have the right to use in understanding the Holy Qur'an. Although this method raised serious objections to Al-Ghazali, it is influenced by Al-Ghazali’s interpretation. Ibn Al-Rushd mentions Al-Ghazali in many cases and considers Ghazali's method in this regard to be correct. He speaks about the nature of interpretation, the necessity of paying attention to it, its types and varieties, the division of the audience of revelation, and the permission and impermissibility of interpretation like Al-Ghazali.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تأویل, غزالی, ابنرشد, ظاهر, باطن, محکم و متشابه, تعارض عقل و دین
نویسندگان مقاله
ابوذر رجبی |
استادیار گروه آموزشی مبانی نظری اسلام، دانشکده مطالعات اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
مرسل عزیزی |
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدرسی مبانی نظری اسلام، گروه آموزشی مبانی نظری اسلام، دانشکده مطالعات اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایران.
نشانی اینترنتی
https://coth.ui.ac.ir/article_26506_804646d996d92893afbb7207062ce3b6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات