این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۲۳۹-۲۶۸
عنوان فارسی
روابط قدرت در تعاملات استاد – دانشجو در بافتار کلاسهای مجازی
چکیده فارسی مقاله
در پی گسترش کلاسهای برخط در یکسال اخیر، بهنظر ضروری میرسد که تجربۀ زیستۀ مجازی در کلاسهای دانشگاه از زوایای مختلف و علائق معرفتی پژوهشهای جامعهشناسانه و ارتباطات پیگیری شود. در این میان، فهم تغییرات مناسبات کنش در بافتار مجازی حائز اهمیت است. در این مقاله، پژوهشگر تلاش کرده است تا با اتخاذ مبانی نظری مربوط به تحلیل روابط از منظر کنترل و قدرت در کلاس درس، طرح مسئلهای جدید و اکتشافی را با لحاظ کردن اقتضائات فضای مجازی دنبال کند. به این منظور، از روش مصاحبۀ نیمهساختاریافته (که تا رسیدن به اشباع، 30 مصاحبه را در برگرفته) استفاده شده است. سپس، نتایج تحلیل مصاحبهها در هفت محور صورتبندی شدهاند که برخی از مضامین مهم شامل موارد زیر هستند: قدرت سکوت، شکلگیری، گروههای مخفی، ناهنجاریهای نوپدید، برجسته شدن کنترل درونی، پیدایی اخلاق وضعیتی، آداب مناسکی جدید در کلاس، کنشگری علمی ناقص، توانمندیهای شخصیت مجازی، کالایی و مبادلهای شدن اعتماد و صداقت، حرکت بهسمت تسطیح شئونی از سلسلهمراتب، قدرت احساسات فانتزی، حس آزادی عمل.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کنترل،قدرت،دانشجو،استاد،کلاس،فضای مجازی،کرونا(کووید-19)،
عنوان انگلیسی
The Power Relations in the Academic Staff-Student Interactions on the Context of Virtual Classroom
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract: Following the expansion of Online classes in the past year (due to COVID-19), it seems necessary to inquire the virtual lived experience “on” the university classes in the various aspects and knowledge interests of sociological and communicative researches. Among issues, the interpretation of action relation changes on the virtual context is of importance. In this article, applying the theoretical basics about the analysis of the control and power relations “on” the classroom, the researcher seeks to pursue the newborn and exploratory problem considering the virtual space requirements. For the mentioned purpose, the method of the semi-structured interview has been applied, 30 interviews to reach saturation. Then, the results of the interview analysis have been articulated in seven axes, some significant themes are as follow: the power of silence, defective scientific action, abilities of the virtual personality, commodification and exchangeability of trust and honesty, beginning of the semi-flattened hierarchy, power of fantastical sense, and the sense of latitude.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کنترل,قدرت,دانشجو,استاد,کلاس,فضای مجازی,کرونا(کووید-19)
نویسندگان مقاله
ایمان عرفان منش |
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)؛
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_84972_7307441d2e52071c86ed2815c2d7e945.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات