این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
بررسی مسایل اجتماعی ایران
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۲۵۷-۲۸۷
عنوان فارسی
بدنسازی، خودنمایی بدنی و بازاندیشی مدرن در مدیریت بدن
چکیده فارسی مقاله
در ایران با ورود به دنیای مدرن، بدنها فرم سنتی خود را از دست دادهاند. خروج بدن از چارچوب نگاه طبیعتگرایانه و قرار گرفتن در چارچوب فنّاوری، ارزشها و نگرشهای مدرن سبب شده که بدن ایرانی با تبدیل به امری خودآگاه، با مسائل گوناگون مواجه شود. مطالعه حاضر باهدف شناخت زمینهها و پیامدهای ورزش بدنسازی در بین مردان جوان انجام گرفته است. روش تحقیق کیفی و با نظریه زمینهای انجام گرفته است. نمونهگیری هدفمند و نظری است که با مصاحبه عمیق با 15 نفر از مردانی که در باشگاههای بدنسازی شهر شیراز عضو بودهاند، انجام گرفته است. مقولههای اصلی تحقیق عبارتند از: دغدغههای ذهنی و نارضایتی از بدن خود، کسب منزلت و مقبولیت در جامعه، عرضه و نمایش خود، رشد فرهنگ مصرفی، فشار تقاضا از سوی جنس مخالف و حمایت و تشویق در بستر خانواده. همچنین یافتهها نشان دادند که بستر و منابعی مانند شرایط و وضعیت منزلتی، شرایط و وضعیت طبقاتی و شرایط و وضعیت خانوادگی در کنار شرایطی از قبیل کسب قدرت و نفوذ اجتماعی و مقبولیت، تمایز و پایگاه خود با دیگران، پذیرش اجتماعی بالاتر در جامعه، خودبرتری جویی، فشار هنجاری اطرافیان، کسب منزلت نزد جنس مخالف و تقاضاها و جذابیتهای بدنی جنس مخالف پیوند چندجانبهای با گرایش به خودنمایی بدن بهعنوان مقولۀ هسته پژوهش ارتباط دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازاندیشی مدرن،بدنسازی،خودنمایی بدنی،مدیریت بدن،مردان بدنساز،
عنوان انگلیسی
The Qualitative analysis of body management among bodybuilder men of Shiraz city
چکیده انگلیسی مقاله
The current research aimed at investigating the social process of body management among young men at body building gyms. This study employed grounded theory. The thirteen participants who took part in the present study were attending some gyms in Shiraz, Iran. Depth interviews were used to collect the required data. The interviews were conducted until data saturation concerning various aspects of the study happened. Then the data was analyzed through open-coding, axial coding and selective coding. The results showed five axial categories and one core category. The axial categories included: mental obsessions, dissatisfaction with one’s body, gaining power and prestige, the spread of the consumerism culture and the high demand from the opposite gender. The only core category was related to modern reflexivity of body management and revealing. Moreover, the results indicated that background and some factors like social status, social class and family conditions coupled with gaining power, social influence, social credibility, distinguishing oneself from others, more social acceptability, more selfishness, normative pressures from others, earning status from the opposite gender, and the demands and attractions of the opposite gender have multiple connections with the core category of the study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازاندیشی مدرن,بدنسازی,خودنمایی بدنی,مدیریت بدن,مردان بدنساز
نویسندگان مقاله
محسن آرامش پور |
دکترای جامعه شناسی، (تغییرات اجتماعی). دانشگاه شیراز، ایران، شیراز
مجید موحد |
استاد جامعه شناسی، دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول)، ایران، شیراز
علی یار احمدی |
دانشیار جمعیت شناسی، دانشگاه شیراز، ایران، شیراز
نشانی اینترنتی
https://ijsp.ut.ac.ir/article_82686_416e8b1c5195074c959ab4aca438a453.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات