این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
برنامه ریزی فضایی(جغرافیا)
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۴۶-۶۵
عنوان فارسی
شناسایی فرصتهای کسبوکار زنجیره ارزش رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع) در استان ایلام
چکیده فارسی مقاله
طرح مسئله: ارزیابی عناصر مختلف رویداد پیادهروی اربعین (با دید گردشگری مذهبی) در مسیرهای مختلف آن، امری ضروری است؛ زیرا این ارزیابی، تخصیص مناسب منابع را در پی خواهد داشت. این رویداد میتواند یکی از نیروهای اصلی تأثیرگذار بر بهبود و توسعه اقتصادی استان ایلام باشد؛ از سوی دیگر، امروزه مدیریت زنجیره ارزش بهمثابه یکی از مبانی زیرساختی پیادهسازی کسبوکار در دنیا مطرح شده است.هدف: این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی فرصتهای کسبوکار زنجیره ارزش در رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع) در استان ایلام انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی، روش آن توصیفیتحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات در آن، میدانی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی افرادی است که به نحوی در مسیر اربعین (مهرانـ کرمانشاه) در استان ایلام مشغول فعالیت هستند. با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر بهصورت طبقهای با انتساب متناسب انتخاب و بررسی شدند.در این پژوهش برای بررسی اطلاعات میدانی از پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده شد که روایی آن صوری و پایایی آن با استناد به ضریب آلفای کرونباخ (854/0) تأیید شد. در پژوهش حاضر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، مدل تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و نرمافزارهای مرتبط نظیر SPSS و Amos به کار رفته است.نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد پنج فرصت کسبوکار کلی در توسعه زنجیره تأمین رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع) در استان ایلام برای سرمایهگذاری وجود دارد؛ همچنین نتایج مدل تأییدی نشان داد بهطور کلی فرصت بازساخت اقتصادی- تجاری (39/0)، فرصت کارکردپذیری منطقهای (253/0)، فرصت حملونقل (362/0)، فرصت فرهنگی- مذهبی (527/0) و فرصت وجود برند مکانی (44/0)، توانایی تبیین 82 درصد واریانس متغیر وابسته پژوهش را دارند.نوآوری: تحلیل فرصتهای کسبوکار زنجیره ارزش رویداد پیادهروی اربعین امام حسین (ع)، نوآوری این مقاله محسوب میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کسبوکار، زنجیره تأمین، گردشگری مذهبی، پیادهروی اربعین، ایلام،
عنوان انگلیسی
Identifying Value Chain Business Opportunities of the Arbaeen Imam Hussein (AS) Pilgrimage Event in Ilam Province
چکیده انگلیسی مقاله
Problem Statement: It is necessary to evaluate different elements of the Arbaeen Pilgrimage event (with a religious tourism perspective) in its different directions because this evaluation will lead to the proper allocation of resources. This event can be one of the main forces influencing the economic improvement and development of Ilam province. On the other hand, today, value chain management is considered as one of the infrastructure foundations of business implementation in the world. Objective: This study aimed to investigate and identify value chain business opportunities of the Arbaeen Imam Hussein (AS) Pilgrimage event in Ilam province. Research Method: The present research was an applied study and its method was descriptive-analytical. The method of collecting information was field data collection method. The statistical population of this study included all people who were somehow working on Arbaeen route (Mehran-Kermanshah) in Ilam province. Using Cochran's formula, 385 individuals were selected and surveyed by stratified random sampling. In this study, a researcher-made questionnaire was used to survey the field data. The face validity of the questionnaire and its reliability were confirmed by Cronbach's alpha coefficient (0.854). In this study, exploratory and confirmatory factor analysis models and related software such as SPSS and Amos were used for data analysis. Results: The results of exploratory factor analysis showed that there were five general business opportunities for investment in the development of the supply chain of the Arba'een Pilgrimage in Ilam province. Also, the results of the confirmatory model showed that, in general, economic-commercial reconstruction opportunity (0.39), regional functionality opportunity (0.225), transportation opportunity (0.362), cultural-religious opportunity (0.552), and location brand opportunity (0.44) were able to explain 82% of the variance of the dependent variable of the study. Innovation: Analyzing the business opportunities of the value chain of the Arba'een Pilgrimage is the innovation of this study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کسبوکار, زنجیرة تأمین, گردشگری مذهبی, پیادهروی اربعین, ایلام
نویسندگان مقاله
همایون مرادنژادی |
دانشیار، گروه کارآفرینی و توسعۀ روستایی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
علیرضا جمشیدی |
استادیار، گروه جغرافیا، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
حسین مهدی زاده |
استادیار، گروه کارآفرینی و توسعۀ روستایی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
نشانی اینترنتی
https://sppl.ui.ac.ir/article_24833_93c41b10b1d75134450e666d91284b2d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات