این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۷-۸

عنوان فارسی کارکرد فرهنگی مدرسه در بخارا (سده‌های ۱۰ - ۱۴ ق / ۱۵ – ۲۰م)
چکیده فارسی مقاله ورود اسلام به قلمرو بلغارهای ولگا از اواخر قرن 3ق/ اوایل قرن 10م سرعت گرفت و چندی نگذشت که منطقه ولگا - اورال به یکی از کانون­های پویایی فرهنگ اسلامی بدل شد. این مهم به واسطه حضور و تحصیل علماء و دانش‌آموختگانی بود که در سراسر دوره اسلامی خصوصاً در دوره زمانی پیشِ رو، در مدارس دینی بخارا تحصیل کرده بودند. پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از منابع تاریخی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی کارکرد فرهنگی مدرسه در بخارا در دوره زمانی مورد بحث بپردازد. دستاورد پژوهش روشن می­سازد دانش‌آموختگان مدارس بخارا به‌واسطه حضور در مناصب اجتماعی، حکومتی، علمی و تبادلات فرهنگی با استادان و دانش‌‎پژوهان دیگر و همچنین تألیف و چاپ کتب دینی، نقش مهم و بسزایی در بسط و گسترش فرهنگ اسلامی در اقصی ترکستان و دشت قبچاق و سرزمین­های تاتار و بلغارنشین ایفا نمودند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بخارا، عالمان دینی، کارکرد فرهنگی، مدرسه.

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی عرب عامری | mostafa arabameri
phd
دکتری، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی.


نشانی اینترنتی http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1731-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تاریخ فرهنگی و اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات