این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 4 دی 1404
تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۴۹، صفحات ۷-۸
عنوان فارسی
کارکرد فرهنگی مدرسه در بخارا (سدههای ۱۰ - ۱۴ ق / ۱۵ – ۲۰م)
چکیده فارسی مقاله
ورود اسلام به قلمرو بلغارهای ولگا از اواخر قرن 3ق/ اوایل قرن 10م سرعت گرفت و چندی نگذشت که منطقه ولگا - اورال به یکی از کانونهای پویایی فرهنگ اسلامی بدل شد. این مهم به واسطه حضور و تحصیل علماء و دانشآموختگانی بود که در سراسر دوره اسلامی خصوصاً در دوره زمانی پیشِ رو، در مدارس دینی بخارا تحصیل کرده بودند. پژوهش حاضر در نظر دارد با استفاده از منابع تاریخی و با رویکردی توصیفی- تحلیلی به بررسی کارکرد فرهنگی مدرسه در بخارا در دوره زمانی مورد بحث بپردازد. دستاورد پژوهش روشن میسازد دانشآموختگان مدارس بخارا بهواسطه حضور در مناصب اجتماعی، حکومتی، علمی و تبادلات فرهنگی با استادان و دانشپژوهان دیگر و همچنین تألیف و چاپ کتب دینی، نقش مهم و بسزایی در بسط و گسترش فرهنگ اسلامی در اقصی ترکستان و دشت قبچاق و سرزمینهای تاتار و بلغارنشین ایفا نمودند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بخارا، عالمان دینی، کارکرد فرهنگی، مدرسه.
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مصطفی عرب عامری | mostafa arabameri
phd
دکتری، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. و مدرس دروس معارف اسلامی.
نشانی اینترنتی
http://tarikh.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1731-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تاریخ فرهنگی و اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات