این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تاریخ نامه ایران بعد از اسلام، جلد ۱۳، شماره ۳۲، صفحات ۹۹-۱۲۰

عنوان فارسی رجال سلطنتی هنرمند و تحولات نگارگری ایرانی از ایلخانان تا میانه صفوی
چکیده فارسی مقاله از میانه سلطنت ایلخانان، به‎تدریج شکوفایی نگارگری ایرانی رونق گرفت و علی‌رغم تحولات سیاسی و تغییر سلسله‎های حاکم بر ایران نه‎تنها از رونق و کیفیت آن کاسته نشد بلکه تا میانه عصر صفوی بر بالندگی آن افزوده شد. دراین‎ارتباط مؤلفه‎های متعددی تأثیرگذار بودند که از مهم‎ترین آن‎ها نقش حامیان سلطنتی بود؛ ازاین‎رو مسئله این پژوهش نوع و میزان آشنایی رجال سلطنتی با هنرهای مرتبط با کتاب‎آرایی به‎ویژه نگارگری است و این‌که این آشنایی ایشان با هنر تا چه اندازه بر تحولات نگارگری ایران تأثیرگذار بوده است، با این هدف که بتوان از ارتباط حامیان سلطنتی با تحولات هنری دوران خودشان شناخت بیشتری به دست آورد. بازه مطالعاتی این پژوهش حدفاصل سلطنت ایلخانان تا پایان صفویان است و حوزه جغرافیایی آن نیز قلمرو جهان فرهنگ ایرانی فارغ از مرزهای جغرافیایی آن است؛ امری که با روش تاریخی به آن پرداخته می‎شود. گزارش‎ها و شواهد تاریخی باقی‎مانده از این دوران نشان می‎دهد آثار مهم این دوران صرفاً با حمایت مادی حامیان سلطنتی شکل نگرفته‎اند بلکه در پس آن‎ها حامیانی قرار داشتند که برخی از آن‎ها خود هنرمندانی چیره‎دست بودند و برخی نیز با شناخت و تخصصی که در هنر پیدا کرده بودند بر تحولات زیبایی‎شناختی نگارگری دربارشان نظارت می‎کردند. درنتیجه می‎توان گفت از مهم‎ترین متغیرهای مهم و تأثیرگذار در بالندگی نگارگری ایرانی به نقش معنادار حامیان درباری و شناخت آن‎ها از انواع هنرهای مرتبط با کتاب‎آرایی ازجمله نگارگری برمی‎گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جهان فرهنگ ایرانی، نگارگری ایرانی، کتاب‎آرایی، حمایت هنری، هنر ایران از مغول تا صفوی،

عنوان انگلیسی The Artists royal patrons and the evolution of Persian miniature from Ilkhanate to the Middle Safavid period
چکیده انگلیسی مقاله From the middle of the reign of the Ilkhans to the middle of the Safavid era, Iranian miniature painting gradually flourished. In spite of many political changes that happened in this interval, including the change of governments, the quality and value of this art not only did not decrease, but it also gained more validity. In this case, several factors were impressive. Among them, the most important one was the role of royal Art patrons; Therefore, the problem of this research is the type and degree of royal art patron’s familiarity with the arts related to the book design, especially miniature painting, and also the impact rate of this familiriaty on the evolution of Persian painting. With the aim of making clear how familiar the royal patrons were with their contemporary arts. The study period of this research is from the reign of the Ilkhans to the end of the Safavid dynasty, and its geographical scope is the world of Persianate culture regardless of its geographical boundaries. The reports and historical evidences remained from these periods show that the important Manuscripts of these periods were not only formed with the financial support of royal patrons, but behind them were also the patrons, some of whom were master artists and some were artists and experts in all kinds of arts. As a result, together with their artists, they could advance the artistic evolution of their time. Therefore, it can be said that one of the most important and influential variables in Persian miniature painting’s evolution is the significant role of court patrons, their knowledge about various arts related to the book design and also their skill in some branches of art such as painting.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جهان فرهنگ ایرانی, نگارگری ایرانی, کتاب‎آرایی, حمایت هنری, هنر ایران از مغول تا صفوی

نویسندگان مقاله محمد معین الدینی |
استادیار دانشگاه سوره تهران


نشانی اینترنتی https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_15730_31ae811d9923795f2003a3cb179f7f80.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات