این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
تاریخ نامه ایران بعد از اسلام
، جلد ۱۳، شماره ۳۰، صفحات ۱۴۱-۱۷۹
عنوان فارسی
بازتاب تاریخنگاری هنر در تاریخنگاری سیاسی صفویان (با تأکید بر هنر خوشنویسی)
چکیده فارسی مقاله
تاریخنگاری سیاسی از ویژگیهای کلی تاریخنگاری صفویان است که تکیه اصلی آن بر وقایع سیاسی و نظامی است و عنایت کمتری به امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و هنری داشته است. با وجود این رویکرد غالب در تاریخنگاری سیاسی، اما با حمایت مؤثر صفویان از هنر و علاقهمندی برخی از مورّخان سیاسی به هنر خوشنویسی که در زمره منشیان، کاتبان و خوشنویسان دربار بودند، اهمیت و حجم مطالب ثبتشده درباره خوشنویسی، نسبت به سایر هنرهای دیگر در جایگاه نخست قرار گرفت. همچنین تحت تأثیر ویژگیهای تاریخنگاری سیاسی، کتاب گلستان هنر بهمثابۀ نخستین تاریخنگاری جدی در هنر ایران نگاشته شد که نشاندهندۀ ارزش و برتری هنر خوشنویسی از دریچۀ تحولات سیاسی و کانون دربار صفویه نسبت به سایر هنرهاست. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی، چگونگی بازتاب تاریخنگاری هنر خوشنویسی در تاریخنگاری سیاسی عصر صفویه بررسی شده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که ذکر جایگاه و منزلت، احوال بزرگان خوشنویسی، تاریخچه و اقلام مختلف خطوط و توجه خاص به قلم نستعلیق، طبقهبندی خوشنویسان و مهاجرتهای آنان در تاریخنگاری سیاسی این دوره بازتاب یافته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صفویان، تاریخنگاری سیاسی، خوشنویسی، هنر، خط،
عنوان انگلیسی
The Reflection of Historiography of Art in the political Historiography of the Safavids (With an Emphasis on the Art of Calligraphy)
چکیده انگلیسی مقاله
Political historiography is one of the general features of the Safavid historiography, which has its main reliance on the political and military events and has paid less attention to the social, economic, cultural and artistic affairs. Despite this dominant approach in the political historiography, with the effective support of the Safavids for art and the interest of some political historians in the art of calligraphy, who were among the court secretaries, scribes and calligraphers, the importance and volume of recorded materials on calligraphy was in the first place compared to other arts. Also, under the influence of the political historiography, Golestan-Honar was written as the first serious historiography in Iranian art, which shows the value and superiority of the calligraphy from the perspective of political developments and the center of the Safavid court over other arts. In this descriptive-analytical research, the historiography of the art of calligraphy is examined in the political historiography of the Safavid era. The findings indicate that the status of the great calligraphers, the history and various items of calligraphy and special attention to Nastaliq pen, the classification of calligraphers and their migrations are reflected in the political historiography of this period.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
صفویان, تاریخنگاری سیاسی, خوشنویسی, هنر, خط
نویسندگان مقاله
محمد علی نعمتی |
دانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی دانشگاه لرستان
شهاب شهیدانی |
استادیار دانشگاه لرستان
سید علاء الدین شاهرخی |
استادیار دانشگاه لرستان
جهانبخش ثواقب |
استادیار دانشگاه لرستان
نشانی اینترنتی
https://tuhistory.tabrizu.ac.ir/article_14825_8627be8e1976196add4002c1c45f981b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات