این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات آب و خاک ایران، جلد ۵۲، شماره ۱۰، صفحات ۲۶۳۷-۲۶۴۹

عنوان فارسی بررسی آزمایشگاهی آبشستگی ناشی از جت‌های دیواره‌ای آشفته در آب جاری
چکیده فارسی مقاله در مطالعه حاضر توسعه آبشستگی در اثر جت‌های‌ دیواره‌ای وارده در آب جاری در قوس 90 درجه مورد بررسی قرار گرفت. برای مطالعه تاثیر جریان‌های ثانویه، دو موقعیت برای جت در دیواره خارجی در نظر گرفته‌شد (1) شروع قوس (o0) و (2) انتهای قوس (o90). پارامترهای مطالعه شده عبارت‌اند از: عدد فرود فلوم (Ff)، عدد رینولدز جت (Rj) و نسبت استغراق جت (H/do). نتایج نشان داد تحت تاثیر جریان در فلوم، مسیر جت و پروفیل آبشستگی به سمت جریان فلوم انحراف پیدا می‌کنند. با افزایش Rj، ارتفاع پشته رسوبی (hm) و حداکثر عمق آبشستگی (ds) افزایش می‌یابد. در اثر جریان‌های ثانویه، ds در انتهای قوس به اندازه قطر نازل (do1) از ds برای جت در شروع قوس بزرگ‌تر می‌باشد. هم‌چنین برای 36000 < Rj، توسعه آبشستگی در جهت جت (ys/B) می‌تواند موجب انسداد کانال شود که برای 121/0 > Ff انسداد کانال محتمل‎‌تر می‌باشد. یافته‌ها نشان می‌دهد با افزایش نسبت سرعت جریان فلوم به سرعت جت (r) ، توسعه پروفیل آبشستگی در جهت جریان فلوم (xs/do) افزایش می‌یابد و می‌تواند تا do100پیشروی داشته باشد. برای 06/0 > r ، با کاهش سرعت جریان فلوم، ys/B افزایش می یابد و برای 06/0 < r ، افزایش سرعت جریان فلوم موجب گسترش پیشروی جت در عرض کانال می شود. علاوه بر این، 06/0 = r به عنوان نقطه‌ای با کم‌ترین تاثیر جت وارده بر کانال معرفی شد که می‌تواند در طراحی تخلیه فاضلاب‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در پایان نیز روابطی با دقت قابل قبول برای پیش‌بینی پروفیل آبشستگی در طول و عرض فلوم ارائه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جت‌ دیواره‌ای،جت مستغرق،جریان متلاطم،قوس کانال،آبشستگی موضعی،

عنوان انگلیسی Experimental Investigation of Scour by Turbulent Wall Jets in Flowing Water
چکیده انگلیسی مقاله In the present study, scour development by wall jets in flowing water in a 90o bend was investigated. To study the secondary flows effect, two different locations for the jet on the outer wall of the bend were considered (1) the beginning of the bend (0o) and (2) the end of the bend (90o). The studied parameters are the flume Froude number (Ff), the jet Reynolds number (Rj), and the jet submergence rate (H/do). The results showed that under the influence of the flume flow, the jet trajectory and the scour profile are deflected to the flume flow direction. With increasing Rj, mound height (hm) and the max scour depth (ds) increase. Due to the secondary currents effect, ds at the end of the bend is as much as the nozzle diameter (1do) greater than ds for the jet at the beginning of the bend. Also, for Rj > 36000, the scour development in the jet direction (ys/B) can make a choking in the flume that for Ff < 0.121, the flume choking is more likely. The findings show that with increasing the ratio of the flume flow velocity to the jet velocity (r), the scour profile development in the flume flow direction (xs/do) increases and can reach 100do. For r < 0.06, with decreasing the flume velocity, ys/B increases and for r > 0.06, increase in the Flume velocity causes an increase in the scour development in the width of the flume. Furthermore, r = 0.06, was introduced as a point with the minimum effect of the jet on the flume, which can be utilized in the design of wastewaters discharge. Finally, some equations with acceptable accuracy were developed to estimate the scour profile development in the length and width of the flume.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جت‌ دیواره‌ای,جت مستغرق,جریان متلاطم,قوس کانال,آبشستگی موضعی

نویسندگان مقاله میثم نوری |
گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

رسول ایلخانی پور زینالی |
گروه مهندسی آب، دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.

امیرحسین عظیمی |
گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه لیکهد، ثاندربی، کانادا.


نشانی اینترنتی https://ijswr.ut.ac.ir/article_85626_dbf934cc856da9a7a691b1b673955c9f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات