این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات اقتصادی، جلد ۵۶، شماره ۴، صفحات ۷۰۲-۷۲۷

عنوان فارسی تعیین ترکییب بهینه ی گونه های (مدهای) حمل و نقل شهری
چکیده فارسی مقاله عملکرد مطلوب روش‌های مختلف حمل­ ونقل شهری یک موضوع حیاتی برای جابه­جایی شهروندان است. هر یک از این روش‌ها به دلیل ویژگی­ های خاص از اولویت­بندی­ متفاوتی برخوردار است و لازم است به‌کارگیری و توسعه آن­ها متناسب با خصوصیات این روش‌ها و شرایط شهر صورت گیرد. در مقاله­ ی حاضر مسئله، تخصیص مدهای مختلف حمل­ ونقل شهری به تقاضاهای موجود از هر مبدأ به هر مقصد می­باشد، به­ گونه­ ای که کم­ترین هزینه­ی اجتماعی به سیستم تحمیل شود. هدف از انجام این تحقیق، تعیین ترکیب بهینه­ای از سیستم حمل­ ونقل شهری با در نظر گرفتن سطح مناسبی از راحتی در شهر اصفهان است. نتایج حاکی از آن است که در حالت­ های مختلف ترکیب هزینه و راحتی، مدل تخصیص ­های متفاوتی را ارائه می­ دهد. تمامی این ترکیب­ها که نقاط پارتو می­باشند بهینه هستند که با توجه به نظر سیاست‌گذار، هریک از این نقاط می‌تواند جهت اجرای سیاست­های حمل­ ونقل انتخاب شود. داده‌های استفاده شده در این پژوهش بر اساس داده‌های مبدأ- مقصد اخذ شده از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان بین 189 محدوده ترافیکی بوده و به‌منظور تسهیل در تخصیص مدهای بهینه به داده‌های مبدأ - مقصد با تجمیع نواحی همگن بین نواحی تجمیعی 44 گانه تقلیل یافته است. مدل مورد استفاده در این پژوهش یک مدل برنامه­ریزی خطی دو هدفه می‌باشد. در این پژوهش از نرم ­افزار گمز جهت مدل‌سازی، از نرم­افزار ArcGIS به‌منظور داده‌-کاوی و از نرم‌افزارهای Excel و SPSS جهت تحلیل نتایج استفاده شده است.طبقه ­بندی R42, P25,C61:JEL
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهینه­ سازی،اقتصاد شهری،برنامه­ ریزی حمل­ونقل،حمل و نقل شهری،

عنوان انگلیسی Determining the Optimal Combination of Urban Transportation Modes
چکیده انگلیسی مقاله The performance of urban transportation modes is a critical issue for people's mobility. This research analyses various transportation modes in Isfahan city, focusing on social cost minimization and comfort maximization. This study aims to determine the optimal combination of urban transportation modes by considering the appropriate comfort level in Isfahan. The study's results indicate that different allocation models are suitable for different cost-comfort combinations cases. All of these combinations, called Pareto points, are optimal and one of these points can be selected according to the policy-maker opinion. The input data are based on data of origin-destination obtained from the Deputy of Transportation and Traffic of Isfahan Municipality between 189 traffic areas. This data is reduced to 44 integrated areas for the sake of simplicity. The model used in this research is a bi-objective linear programming model. In this research, GAMS software is used for modeling, ArcGIS software is used for data mining, and finally, Excel and SPSS have been applied to analyze the results.JEL Classification: C61, P25, R42
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهینه­ سازی,اقتصاد شهری,برنامه­ ریزی حمل­ونقل,حمل و نقل شهری

نویسندگان مقاله نرجس خاتون پاکدامن |
کارشناسی ارشد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران

بابک صفاری |
استادیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، ایران

کامران کیانفر |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، ایران،


نشانی اینترنتی https://jte.ut.ac.ir/article_88797_e705e23de51e1ed4dad709832ef55a53.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات