این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۱۹-۳۴
عنوان فارسی
بررسی همگونسازی هوش تجاری در کسبوکار: تحلیل نقش فشارهای بیرونی و تعهد مدیران عالی در شرایط بحرانی
چکیده فارسی مقاله
هوش تجاری اغلب تغییردهندۀ شرایط، بهویژه در زمان بحرانها است؛ اما هوش تجاری در سراسر سازمانهایی که آن را پذیرفتهاند، بهخوبی جذب و همگون نمیشود و این ریشه در نظریۀ نهادی و نظریۀ سطح بالا دارد. هدف این پژوهش بررسی همگونسازی هوش تجاری با درنظرگرفتن فشارهای بیرونی و تعهد مدیران در شرایط بحرانی در شرکتهای زیرمجموعۀ بنیاد بهرهوری و موقوفات آستان قدس رضوی است. این پژوهش ازحیث هدفْ کاربردی و ازحیث ماهیتْ توصیفیـپیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش 44 شرکت بنیاد بهرهوری و موقوفات آستان قدس رضوی است که بهازای هر شرکت سه پرسشنامه برای مدیران ارشد و تأثیرگذار در آن بهشیوۀ غیرتصادفی ارسال شد. برایناساس، دادهها از 132 نفر از مدیران جمعآوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامۀ چویی و کومار (2021) بوده است. برای سنجش روایی محتوایی از نظر خبرگان و برای بررسی روایی سازه از روایی همگرا، واگرا و تحلیل عاملی استفاده شد که درنهایت به تأیید رسید. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ و پایایی مرکب استفاده شد. مقدار آلفای کرونباخ کل 877/0 برآورد شد که در محدودۀ پذیرفتنی قرار دارد. تحلیل دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری و با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. یافتهها نشان داد عوامل فشارهای بیرونی (اجباری، هنجاری و تقلیدی) تأثیر زیادی بر تعهد مدیران عالی برای ابتکارات در هوش تجاری میگذارد. تعهد مدیران عالی بهواسطۀ پذیرش و عادیسازی، همگونسازی هوش تجاری را تحتتأثیر قرار میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوش تجاری، فشارهای نهادی، عادیسازی، همگونسازی، شرایط بحرانی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Assimilation of Business Intelligence in Business: Analyzing the Role of External Pressures and the Commitment of Top Managers in Crisis Situations
چکیده انگلیسی مقاله
Business intelligence is often used as a modifier, especially in times of crisis, but it seems it is not well absorbed and assimilated across organizations that have adopted it, and this is rooted in the institutional theory and high-level theory. The purpose of this study is to investigate the assimilation of business intelligence by considering external pressures and the commitment of managers in critical situations in companies under the Endowment Productivity Foundation of Astan Quds Razavi. This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in nature. The statistical population of this research is 44 companies of Astan Quds Razavi Endowment Productivity Foundation. In this regard, 3 questionnaires were sent to senior and influential managers in a non-random manner. Based on this, the data were collected from 132 managers. The research tool was Chaubey and Kumar’s (2021) questionnaire. To evaluate the validity of the instrument, content validity (according to experts’ judgments), and to check the validity of the structure, convergent and divergent validity, and factor analysis were used. The Cronbach's alpha value was estimated to be 0.877, which is in the acceptable range. Data analysis was performed using the structural equation modeling method and SmartPlus3 software. The findings showed that the factors of forced external norms (normative and imitative) have a significant impact on the commitment of top managers to innovate in business intelligence. The commitment of top managers through acceptance and normalization affects the assimilation of business intelligence. Introduction The pandemic crisis resulting from COVID-19 has transformed the lives of citizens and organizations’ way of doing business. The pandemic has triggered humanity to find innovative ways of doing business to keep the sinking economy afloat. Although, we often blame COVID-19 and the pandemic for the current crisis. However, the pandemic has offered significant insight into our hidden problems that have plagued our world economy. It has exposed our weaknesses and reflected our capabilities to deal with such a health crisis. The power of emerging technology has been understood during the pandemic crisis to fight against the disruptions caused by the pandemic crisis (Dwivedi et al., 2020; Ivanov, 2020). Business intelligence is often used as a modifier of the situation, especially in times of epidemic crises. Although most managers are familiar with business intelligence and agree that it should be operationalized in their organizations, business intelligence is not well absorbed and assimilated across organizations that have adopted it, and this is rooted in the institutional theory and high-level theory (Chaubey & Sahoo, 2021). The purpose of this study is to investigate the assimilation of business intelligence by considering external pressures and the commitment of managers in critical situations in companies under the Endowment Productivity Foundation of Astan Quds Razavi. For this purpose, the following hypotheses are presented: Coercive pressures have a positive and significant effect on the commitment of top managers. Normative pressures have a positive and significant effect on the commitment of top managers. Mimetic pressures have a positive and significant effect on the commitment of top managers. The commitment of top managers has a positive and significant effect on the acceptance of business intelligence. The adoption of business intelligence has a positive and significant effect on the normalization of business intelligence. The normalization of business intelligence has a significant effect on the assimilation of business intelligence. Materials and Methods This research is applied in terms of purpose and descriptive-survey in nature. The statistical population of this research is 44 companies of Astan Quds Razavi Endowment Productivity Foundation. The data collection instrument was Chaubey and Kumar’s (2021) questionnaire. Three questionnaires were sent to senior and top managers in a non-random manner. The data were collected from 132 managers. To evaluate the validity of the data collection instrument, content validity (according to experts’ opinions), and to check the validity of the structure, convergent, divergent validity, and factor analysis were used. The Cronbach's alpha value was estimated to be 0.877, which is in the acceptable range. Data analysis was performed by the structural equation modeling method and SmartPlus3 software. Results The findings of the study showed that the factors of forced external norms (normative and imitative) have a significant impact on the commitment of top managers to innovate in business intelligence. The commitment of top managers through acceptance and normalization affects the assimilation of business intelligence. The results are summarized in the following table: Table 1. Analysis of Testing the Research Hypotheses Hypothesis t-statistics Path coefficient Conclusion 1 2/117 0/233 supported 2 2/685 0/348 supported 3 2/419 0/254 supported 4 18/209 0/728 supported 5 13/559 0/68 supported 6 4/121 0/433 supported
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوش تجاری, فشارهای نهادی, عادیسازی, همگونسازی, شرایط بحرانی
نویسندگان مقاله
ابوالفضل ایروان تفتی |
کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار-مالی، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
امید بهبودی |
استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
احمد شعرباف |
استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_27099_363c13c44f1e5a4e0423f22b402b66e7.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات