این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۷۱-۸۸

عنوان فارسی بررسی رابطۀ قابلیت نوآوری بازاریابی و شبکۀ‌ ارتباطی با ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری در بانک‌های خصوصی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ بین قابلیت نوآوری بازاریابی و شبکۀ ارتباطی با ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری است. این مطالعه ازنظر هدفْ کاربردی و ازنظر روش اجرا توصیفی‌ـ‌پیمایشی مبتنی بر رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش عبارت است از کلیۀ کارکنان بانک‌های خصوصی تک‌شعبۀ شهر زاهدان شامل بانک‌های آینده، پاسارگارد، پارسیان، سامان به‌تعداد 130 نفر که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری دردسترس، 95 نفر به‌عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات نیز ابزار پرسشنامۀ استاندارد استفاده شد که روایی ابزارها به‌روش تحلیل عاملی تأییدی و پایایی نیز با استفاده از روش پایایی ترکیبی و آلفای‌ کرونباخ بررسی و تأیید شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار Smart PLS نسخۀ 3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین قابلیت‌ نوآوری بازاریابی و شبکۀ‌ ارتباطی با ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و ارزش مشتری، رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین، بین قابلیت‌ نوآوری بازاریابی و ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و بین قابلیت‌ نوآوری بازاریابی و ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش مشتری و بین شبکۀ‌ ارتباطی و ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش همکاری و همچنین، میان شبکه‌های ارتباطی و ارزش ویژۀ برند با نقش میانجی ارزش مشتری رابطۀ معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قابلیت‌ نوآوری بازاریابی، شبکۀ ارتباطی، ارزش ویژۀ برند، ارزش همکاری، ارزش مشتری، بانک‌های خصوصی،

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Marketing Innovation Capability and Communication Network with Brand-specific Role with the Mediating Role of Cooperation Value and Customer Value in Private Banks
چکیده انگلیسی مقاله Introduction:In the present world, the increasing variety of choices is not just confined to the consumer market customers the banking industry is also filled with diversity and choice. Developing new products and banking services, globalization, and intense competition have made this industry focus on competitive advantage and value creation and trying for improved performance. Thus, several tools such as innovation capabilities in the marketing process, communication networks, branding, collaboration value, customer value, maximized market share, profit, and customer outcomes such as satisfaction have been highlighted (AlTaweel & Al-Hawary, 2021). The present study aims to answer the question of whether there is a relationship between marketing innovation capability and communication network with the brand-specific role with the mediating role of collaboration value and customer value in private banks of Zahedan, Iran. Methodology:The study is applied in terms of purpose. This structural equation modeling-based descriptive survey explains the effect of marketing innovation capabilities and communication networks on brand-specific value with the mediating role of collaboration and customer value. The statistical population of the study included all 130 employees of single-branch private banks in Zahedan, including Ayandeh, Pasargad, Parsian, and Saman Banks. Using the convenient sampling method by Morgan Table, ninety-five individuals were selected as the research sample. Research data were collected using desk and field studies. The research conceptual model was identified by reviewing books, documents, articles, theses, databases, and internet networks. The model was validated using a field study. To verify the questionnaire validity and the accuracy of latent variables by observed variables, the convergent and divergent validity was examined using confirmatory factor analysis. The reliability of the questionnaire was verified using Cronbach's alpha coefficients and compositional reliability. The research data were analyzed using SPSS and SmartPLS3 and structural equation modeling. Result:The non-experimental causal relationship between research variables was verified using multivariate analysis and structural equation modeling (SEM) through the partial least squares method. According to the estimations, the research model fitness was verified. Furthermore, the research’s main hypothesis testing also revealed that the marketing innovation capabilities variable indirectly predicts 27.8 and 35.9% of the brand-specific value variance through collaboration value and customer value, respectively. In addition, the communication network variable can indirectly predict 31.8 and 23.7% of the brand-specific value variance through collaboration and customer values. The positive path coefficients and significance level of < 0.001 indicate that the independent variable can highly explain the dependent variable variance. Moreover, collaboration and customer value variables also mediate the relationship between marketing innovation capabilities and communication networks with brand-specific value. Thus, the research hypothesis is maintained. Discussion and Conclusion:According to business managers and academic scholars, a brand-specific value is the missing link between today’s economy and business to introduce the lost trust of businesses. Innovation capabilities, communication, collaboration value, and customer value are the influential factors. Based on research results, the potential ability of private banks to adapt to the current and changing situation to develop new products, technology, and advances in achieving competitive advantages is essential in maintaining growth, survival, and competitive advantage. Hence, marketing innovation capabilities and communication networks would increase loyalty and value creation by focusing on customers and encouraging collaboration between customers and banks. According to the research results, it is recommended that private bank authorities adopt innovative managerial approaches for customers, take risks in attaining new opportunities in the market, and dedicate adequate sources for developing new services and products. It is also suggested that they enhance their positive relations with business partners, assign some people for customer relations, and enhance brand-specific value, collaboration value, and customer value through networking.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قابلیت‌ نوآوری بازاریابی, شبکۀ ارتباطی, ارزش ویژۀ برند, ارزش همکاری, ارزش مشتری, بانک‌های خصوصی

نویسندگان مقاله حسین کیخا |
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

عالمه کیخا |
استادیار گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

مهیم تاش |
استادیار گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_26935_7c6e6640f0746c5cf8b5db982b12ca98.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات