این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۳-۶۸
عنوان فارسی
بررسی تأثیر داشبورد بازاریابی بر رقابتپذیری سازمانی با تبیین نقش میانجی حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی
چکیده فارسی مقاله
در طی دهۀ گذشته، بهشکل فزایندهای بر مؤلفۀ رقابتپذیری سازمانی تأکید شده است و پژوهشگران چندین عامل تأثیرگذار بر این مهم را مطالعه کردهاند. باوجودِاین، هنوز برخی عوامل در مباحث کنونی رقابتپذیری سازمانی ناشناخته مانده یا در ابعاد بسیار محدودی بررسی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر داشبورد بازاریابی بر رقابتپذیری سازمانی با اثر میانجیگر متغیرهای حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی انجام شد. این پژوهش ازنظر روش و ماهیت، ازجمله پژوهشهای توصیفیـهمبستگی و ازلحاظ هدف، کاربردی است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ استاندارد بود که روایی و پایایی آن به تأیید رسید. جامعۀ آماری پژوهش، شامل 726 نفر از کارشناسان و مدیران شرکتهای فعال بیمۀ استان لرستان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 251 پرسشنامه بهتعداد اعضای نمونه توزیع شد. تحلیل دادههای جمعیتشناختی و همچنین آزمون پایایی پرسشنامه بهکمک نرمافزار SPSS و تجزیهوتحلیل سایر دادهها، از روش کمترین توان دوم جزئی با استفاده از نرمافزار Visual PLS انجام شده است. نتایج پژوهش نشاندهندۀ آن است که مؤلفههای داشبورد بازاریابی، حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی هرکدام بهتفکیک اثر مثبت و معناداری بر رقابتپذیری سازمانی دارد و همچنین، داشبورد بازاریابی با درنظرگرفتن اثر متغیرهای میانجیگر حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی بر رقابتپذیری سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. مدیران شرکتهای بیمهای باید انعطافپذیری را در طراحی و استفاده از داشبورد بازاریابی خود ایجاد کنند و از متغیرهای حافظۀ بازاریابی و هوشمندی رقابتی استفاده کنند تا ارزشی را که داشبورد تولید میکند، افزایش دهند و توان رقابتی سازمان خود را ارتقا بخشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
داشبورد بازاریابی، رقابتپذیری سازمانی، حافظۀ بازاریابی، هوشمندی رقابتی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Effect of Marketing Dashboard Development on Organizational Competitiveness by Explaining the Mediating Role of Marketing Memory and Competitive Intelligence
چکیده انگلیسی مقاله
Over the past decade, organizations have increasingly recognized the value of the component of organizational competitiveness and researchers have studied several factors affecting it. However, some factors in the current issues of organizational competitiveness are still unknown or have been studied in very limited dimensions. The aim of this study was to investigate the effect of marketing dashboard development on organizational competitiveness mediated by marketing memory and competitive intelligence. This research was based on an applied method in terms of purpose and a descriptive method in terms of correlation. The statistical population included 726 experts and managers of the active insurance companies in Lorestan Province. The sample size was selected to include 251 people by using simple random sampling method and Cochran's formula. The data were collected by using a questionnaire, the validity and reliability of which were confirmed. SPSS and Visual PLS statistical software were utilized to analyze the data. The results showed that the marketing dashboard component had a positive and significant (direct) effect on organizational competitiveness. Also, the components of marketing memory and competitive intelligence had a positive and significant effect on organizational competitiveness. Moreover, marketing dashboard was found to have a positive and significant effect on organizational competitiveness by considering the effects of the interfering variables of marketing memory and competitive intelligence. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
داشبورد بازاریابی, رقابتپذیری سازمانی, حافظۀ بازاریابی, هوشمندی رقابتی
نویسندگان مقاله
امیرهوشنگ نظرپوری |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد ، ایران
زهره محمدیاری |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرم آباد ، ایران
نسا بیرانوند |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشکده علوم اقتصادی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_26428_ab1c456dffad9af96a276240427b98a8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات