این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۹-۱۲۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده بر تنفر از برند مصرف‌کننده در نظام قیمت‌گذاری پویا (مورد مطالعه: تاکسی آنلاین اسنپ)
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده بر تنفر از برند مصرف‌کننده در نظام قیمت‌گذاری پویا و همچنین بررسی میانجی‌گری خیانت ادراک‌شده و فریب ادراک‌شده در این میان است. روش: در این پژوهش پیمایشی، جامعۀ هدف را تمامی شهروندان شهر تهران تشکیل داده‌اند که دست‌کم یک بار از تاکسی آنلاینِ «اسنپ» خدمت دریافت کرده باشند و بنابر پیش‌آزمون، قیمت اسنپ را غیرمنصفانه دانسته باشند. روش نمونه‌گیری، دردسترس و گلوله‌برفی آنلاین و تعداد حجم نمونه 172 نفر بود. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامۀ آنلاین، و روش تحلیل داده‌ها مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS.3 بود. یافته‌ها: مطابق نتایج پژوهش، بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده تأثیر مستقیم معناداری بر تنفر از برند مصرف‌کننده نداشته است؛ اما این تأثیرگذاری ازطریق میانجی‌گری خیانت ادراک‌شده برقرار بوده است. ازطرفی، میانجی‌گری فریب ادرک‌شده تأیید نشد؛ زیرا برخلاف تأیید تأثیرگذاری بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده بر فریب ادرک‌شده، تأثیرگذاری فریب ادرک‌شده بر تنفر از برند تأیید نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده، تنفر از برند، خیانت ادراک‌شده، فریب ادراک‌شده، نظام قیمت‌گذاری پویا،

عنوان انگلیسی Investigating the Effect of Perceived Price Unfairness on Consumer Brand Hate in a Dynamic Pricing System (Case Study: Snapp Online Taxi)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the present study is to investigate the effect of perceived price unfairness on consumer brand hate in a dynamic pricing system and examine the mediating role of perceived betrayal and perceived deception. In this survey study, the target population consisted of all citizens of Tehran who have received service from Snapp online taxis at least once, who (according to the pre-test) considered Snapp prices unfair. The sampling method was convenience sampling and online snowball and the sample size was 172 people. Data collection and analysis tools were an online questionnaire and structural equation modeling with partial least squares approach using SmartPLS.3 software. According to the research results, perceived price unfairness has not had a significant direct effect on consumer brand hatred. Yet, this influence has been mediated through perceived betrayal. On the other hand, the mediation of perceived deception was not confirmed because despite acknowledging the impact of perceived price unfairness on perceived deception, the impact of perceived deception on brand hate was not acknowledged.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بی‌انصافی قیمتی ادراک‌شده, تنفر از برند, خیانت ادراک‌شده, فریب ادراک‌شده, نظام قیمت‌گذاری پویا

نویسندگان مقاله محسن نظری |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علی شجاع |
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

هانیه فتحی |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت بازرگانی ،دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران ،تهران ،ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_26280_8b781a2b028609f45433dac4cafa94cd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات