این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۵۰

عنوان فارسی ارائه سازه عوامل مؤثر در کنارگذاری کالا با استفاده از شبکه خزانه (اعتبارسنجی سازه در بازار تلفن همراه در تهران)
چکیده فارسی مقاله مصرف‌کنندگانِ یک کالا پس از انتخاب و مصرف آن، به مرحله‌ای می‌رسند که باید تصمیم بگیرند چگونه یک کالا را کنار بگذارند؛ بنابراین، کنارگذاشتن کالای اکتساب‌شده، بخش اصلی از فرایند تصمیم‌گیری مصرف‌‌‌کننده بوده ‌است که مطالعات بسیار کمی در این زمینه موجود است. آگاهی‌نداشتن از این مرحله از رفتار مصرف‌کننده، شرکت‌ها را با مشکل ِ ناآگاهی از سرنوشت یک کالای خریداری‌شده و چگونگی تصمیمات خریداران پس از مصرف یک کالا، روبه‌رو خواهد کرد. در این پژوهش که پژوهشی بنیادی است، با استفاده از روش شبکۀ خزانه که روشی نوین در حوزۀ بازاریابی محسوب می‌شود، 9 عامل تأثیرگذار بر مرحلۀ کنارگذاری ازطریق روش نمونه‌گیری هدفمند و با مصاحبه با تعداد 20 نفر از متخصصان در زمینۀ بازاریابی استخراج شد. همچنین، 9 عامل به‌دست‌آمده از این پژوهش (عوامل اجتماعی و اقتصادی و روان‌شناختی، تئوری اسنادی، عامل وضعیتی، تمایل به ذخیرۀ محصول، نوآوری، قصد خرید و آمیختۀ بازاریابی) درمورد کالای موبایل (بازار موبایل تهران) به کار گرفته شد و با روش پیمایشی و تعداد 150 نمونه، اعتبار سازۀ به‌دست‌آمده ازطریق «تحلیل عاملی مرتبۀ دوم» تأیید شد. این مطالعه بینشی دربارۀ رفتار مصرف‌کننده و مصرف پایدار ارائه می‌دهد و مبنایی را برای پژوهش‌های دیگر به‌منظور گسترش شناخت رفتار کنارگذاری فراهم می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مرحلۀ کنارگذاری، شبکۀ خزانه، عوامل کنارگذاری محصول، تصمیم‌ خرید، تحلیل عاملی مرتبۀ دوم،

عنوان انگلیسی Presenting the Structure of Effective Factors in the Disposing of Goods using the Repertory Grid (Validation of the Structure in the Mobile Phone Market in Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Consumers of a product, after selecting and consuming it, reach a stage where they have to decide how to discard a product. Therefore, discarding the acquired product has been a major part of the consumer decision-making process, but very few studies are available. Due to a lack of knowledge of this stage of consumer behavior, companies will face the problem of not knowing the fate of a purchased product and how buyers make decisions after consuming a product. In the present fundamental study, using the repertory grid method as a new method in the field of marketing, 9 factors affecting the disposition phase were extracted through the purposive sampling method and interviews with 20 marketing experts. Also, 9 factors obtained from this research (social, economic, and psychological factors, documentary theory, situational factor, tendency to store product, innovation, purchase intention, and marketing mix) were used for mobile goods (Tehran Mobile Market). Using the survey method and 150 samples, the validity of the obtained structure was confirmed through second-order factor analysis. This study could provide more insights into consumer behavior and sustainable consumption and provides a basis for further research to expand understanding of disposition phase behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مرحلۀ کنارگذاری, شبکۀ خزانه, عوامل کنارگذاری محصول, تصمیم‌ خرید, تحلیل عاملی مرتبۀ دوم

نویسندگان مقاله حامد قباخلو |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران

الهام فریدچهر |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران

نادر غریب نواز |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران

محمود احمدی شریف |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_26585_2723589868f98a1967c6d4575dec1866.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات