این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۰-۱

عنوان فارسی شناسایی و دسته‌بندی کاربران پلتفرم‌های تماشای برخط فیلم به کمک تکنیک تحلیل شبکه اجتماعی؛ مطالعه موردی سینمامارکت
چکیده فارسی مقاله شناخت دقیق مخاطبان به‌عنوان حیاتی‌ترین اقدام در مدیریت یک رسانه همواره موردتوجه بوده است. با توجه به ظهور رسانه‌های جدید، تکنیک‌های سنتی گذشته توانایی پاسخ به این نیاز را از دست‌ داده و نیاز به بهره‌گیری از روش‌های‌ نوین در مطالعه و شناخت مخاطبان و رفتارهای آن‌ها است. این پژوهش با بهره‌گیری از روش تحلیل شبکه اجتماعی، رفتار مخاطبان پلتفرم فروش آنلاین فیلم سینمامارکت را بررسی و تحلیل کرده است. داده‌های رفتار استفاده کاربران از این پلتفرم در زمینه تماشای فیلم (مهرماه 1397) به‌صورت بی‌نام مورد تحلیل قرار گرفت و انبار داده اولیه تشکیل شد. داده‌های موجود در این انبار داده پس از پاک‌سازی، با استفاده از نرم‌افزار گفی مصور شده و با هدف شناخت کاربران، اعضای آن بر اساس الگوریتم‌های منطقی همچون الگوریتم لوواین انجمن بندی شدند. بر اساس تحلیل رفتار کاربران سه انجمن شناسایی‌شده، راهبردهای پیشنهادی از منظر نوع محتوا و همچنین نوع رفتار کاربر به‌منظور توسعه کاربران این پلتفرم احصا شد که بر اساس این راهبردها، مدیران پلتفرم می‌توانند سیاست‌های رسانه‌ای خود را در راستای بارگذاری محتوای جدید در پلتفرم و پیشنهاد هدفمند محتوا به کاربران تنظیم کرده و به‌این‌ترتیب با برآورده کردن نیاز‌های کاربران خود میزان درگیری ایشان با پلتفرم را افزایش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مخاطب پژوهی، داده‌کاوی، وی‌اودی، تحلیل شبکه اجتماعی، سینمامارکت،

عنوان انگلیسی Identifying and Clustering Users of VOD Platforms Using SNA Technique: A case study of Cinemamarket
چکیده انگلیسی مقاله The accurate awareness of the users as the most vital need for media has always been a concern for communication researchers. Given the emergence of new media, traditional techniques no longer have the ability to meet this need, and the use of modern methods is essential in understanding users' behavior. This research used the Social Network Analysis (SNA) technique to investigate the user's behavior of VOD platforms. In this research, the site of Cinemamarket selected as the sample, and a dataset of its user’s purchases formed. Using Gephi software, the dataset visualized and the members clustered based on logical algorithms. By analyzing three detected communities, two different strategies were founded for the development of the users of this platform. Based on these strategies, platform managers can adapt their media policies to load new content on the platform and offer targeted content; as a result, they can meet their user's needs.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مخاطب پژوهی, داده‌کاوی, وی‌اودی, تحلیل شبکه اجتماعی, سینمامارکت

نویسندگان مقاله مسعود جلیلوند خسروی |
کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران

مهرداد مقصودی |
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

سیاوش صلواتیان |
استادیار گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صداوسیما، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_25533_2bd282f475ad188a571424434d6e4cf8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات