این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۴

عنوان فارسی مفهوم‌پردازی افت خرید نسل زد از دیدگاه نظریۀ ساخت‌گرایی
چکیده فارسی مقاله افت خرید؛ به فرایند بی‌توجهی و عدم توجه به محصول، واگذاری و حذف همیشگی آن در صورت عدم برآورده کردن انتظارات مصرف‌کنندگان اشاره می‌نماید. هدف این مطالعه، فهم افت خرید نسل زد بوده که به منظور آن کسب درک و بینش عمیق‌تر و غنی‌تر درباره این پدیده صورت گرفته است. با بررسی و مقایسه مطالعاتی صورت گرفته از پژوهش‌های پیشین، تاکنون هیچ مطالعه‌ای در حوزه قلمرو موضوعی پژوهش یافت نشده است، از اینرو توجه به مفهوم افت خرید از نگاه نسل زد از نوآوری این پژوهش می‌باشد. پژوهش حاضر با صبغه کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری است که به مدد راهبرد پژوهش نظریه ساخت‌گرایی به اجرا درآمده است. به منظور گردآوری داده‌ها با چهل نفر از نسل زد با در نظر گرفتن ویژگی‌های جنیست، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل و وضعیت درآمد، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. برای تحلیل داده‌های مصاحبه از کدگذاری سه‌گانه اولیه، متمرکز و نظری استفاده شده است. یافته-های حاصل از پژوهش مشتمل بر سه بخش اصلی است که عبارتند از «ویژگی‌های نسل زد»، «عوامل افت خرید» و «راهکارهای مقابله با افت خرید». نتایج پژوهش نشان می‌دهد که عوامل افت خرید دارای چهار ماهیت «روانشناسی»، «جامعه‌شناسی و اجتماعی»، «اقتصادی» و «بازاریابی» است که ویژگی‌های شش گانه (رفتاری، شخصیتی، ارزشی، اعتقادی، تفکر نسبت به محیط خرد و کلان) آنها نقش قابل چشمگیری بر افت خرید دارد و از جمله راهکارهایی که برای مقابله با این پدیده بیان شده است شامل «نیازشناسی پویا، معیارشناسی پویا، رفتارشناسی پویا و مشارکت پویا» می-باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار مصرف کننده، افت خرید، نسل زد، نظریه ساخت‌گرایی،

عنوان انگلیسی Conceptualizing the Dropshopping of Z Generation from the Perspective of Constructivist Theory
چکیده انگلیسی مقاله Dropshopping refers to the process of attention lack or inconsideration towards product, and its permanent deletion provided that the customers' expectations are intimate. The aim of this study is a thorough understanding of dropshopping in Z generation and achieving a deeper and richer insight about this phenomenon. By reviewing and comparing studies from previous researches, so far no studies in the field of research have been found therefore, taking into consideration the concept of dropshopping in Z generation becomes an innovation in this study. The present study is qualitative in nature based on an interpretive paradigm, which has been performed with the contribution of constructivist theory. In order to collect data, 40 Z generation members were subjected with features including gender, marital status, education, occupational, income condition with a semi structure interview. To analyze the data of the interview, line by line, focused and theoretical coding was employed. The findings were based on 3 parts including Generation characteristics, factor of dropshopping and dropshopping removal procedures. The results reveal that dropshopping phenomenon is based on four nature including “psychological, social, economic, and marketing” among which the Six characteristics (behavioral, personality, values, beliefs, thinking about micro and macro environment) have a great impact on dropshopping. Some procedures to mitigate the problem include “dynamic need analysis, dynamic criteria recognitions, a dynamic behavior recognition, and the dynamic co- operation”.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رفتار مصرف کننده, افت خرید, نسل زد, نظریه ساخت‌گرایی

نویسندگان مقاله فرشته خلیلی پالندی |
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

اسداله کردنائیج |
استاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

سید حمید خداداد حسینی |
استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

میثم شیرخدایی |
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_26234_6d7267fb5d85acac48c5a465b791696b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات