این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تحقیقات بازاریابی نوین
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۸۵-۱۰۶
عنوان فارسی
بررسی وضعیت مدلهای بلوغ ارائهشده در حوزۀ هوشمندی و تحلیل کسبوکار: مرور نظاممند پیشینۀ پژوهش
چکیده فارسی مقاله
با توجه به اهمیت هوشمندی کسبوکار، سازمانها برای ارزیابی قابلیتهای خود در این زمینه نیازمند ابزاری هستند که بتواند آنها را نه تنها در ارزیابی بلکه در برنامهریزی مسیر ارتقاء و مقایسهی سطح قابلیتها در زمانهای مختلف به آنها کمک کند. مدلهای بلوغ ابزارهایی بسیار سودمند برای حل این موضوع هستند. در مسیر ارزیابی سطح بلوغ، تصویری از وضعیت سازمان با توجه به شاخصهای موردنظر به دست میآید. بدین منظور مطالعات متعددی در زمینهی توسعهی مدلهای بلوغ هوشمندی کسبوکار انجام شده است و سازمانهای متعددی نیز در جهت توسعهی تجربی این مدلها اقداماتی انجام دادهاند. در پژوهش حاضر سعی شده است با مرورنظاممند ادبیات پژوهش در این زمینه، مدلهای بلوغ مرتبط با هوشمندی کسبوکار استخراج و سپس از نظر مبانی نظری مدل، روششناسی توسعه و حوزههای فرایندی کلیدی پوشش داده شده، مورد بررسی قرار گیرند. این بررسی به سازمانها کمک میکند تا با توجه به پیچیدگیهای صنعت خود از یک یا ترکیبی از مدلهای معرفی شده بهرهمند شوند و در صورت نیاز به توسعهی مدل خاص خود، به جنبههای ضروری در توسعه مدل بلوغ هوشمندی کسبوکار توجه داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هوشمندیوتحلیل کسبوکار، مدل بلوغ، حوزههای فرایندی کلیدی،
عنوان انگلیسی
Assessment of the Status of Maturity Models Presented in the Field of Intelligence and Business Analysis: A Systematic Review of Research Literature
چکیده انگلیسی مقاله
Given the importance of business intelligence, organizations need tools to evaluate their capabilities in this area that can help them not only in evaluating but also in planning the upgrade path and comparing the level of capabilities at different times. Maturity models are very useful tools to solve this problem. In the path of assessing the level of maturity, a picture of the status of the organization according to the desired indicators is obtained. To this end, several studies have been conducted on the development of business intelligence maturity models and several organizations have taken steps to develop these models experimentally. In the present study, with a systematic literature review in this field, maturity models related to the business intelligence have been extracted and then the theoretical foundations of the model, development methodology and key process areas of the models have been reviewed. This study helps an organization to benefit from one or a combination of the introduced models according to the complexities of their industry and, if they need to develop their own model, it helps them to recognize the essential aspects in developing the business intelligence maturity model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هوشمندیوتحلیل کسبوکار, مدل بلوغ, حوزههای فرایندی کلیدی
نویسندگان مقاله
سمیه مروج |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
علیرضا حسن زاده |
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
شعبان الهی |
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
بابک سهرابی |
استاد گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://nmrj.ui.ac.ir/article_26235_61eaabc0453b4b2e1eb86ea4ca051130.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات