این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات بازاریابی نوین، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۲۷-۱۵۶

عنوان فارسی اثر نیاز به منحصر به فردبودن و جهان وطنی مصرف کننده بر پذیرش نوآوری ساعت‌های هوشمند
چکیده فارسی مقاله پذیرش تکنولوژی‌های پوشیدنی و استفاده از آنها، به سرعت در حال افزایش است. به دلیل تفاوت‌های قابل توجهی که این تکنولوژی‌ها با سایر تکنولوژی‌های جدید دارند، پذیرش آنها از جانب مصرف‌کننده نیازمند بررسی‌های بیشتر می‌باشد. تمرکز پژوهش حاضر در حوزه محصولات تکنولوژی‌های پوشیدنی بر ساعت‌های هوشمند است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی اثر نیاز به منحصر‌به‌فرد بودن و جهان‌وطنی مصرف‌کننده بر پذیرش نوآوری ساعت‌های هوشمند با تاکید بر نقش میانجی رهبری عقیده دامنه خاص، نوگرایی ذاتی و نوگرایی دامنه خاص مصرف‌کننده می‌باشد. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش جمع‌آوری اطلاعات، توصیفی-پیمایشی می‌باشد. با توجه به اینکه جوانان و بخصوص افراد تحصیل کرده بخش عمده کاربران ساعت‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند، دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهر تهران به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شدند و از این بین مبتنی بر تعریف جکسون (2003) برای تخمین حجم نمونه مورد نیاز، 146 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ است که به روش در دسترس از نمونه آماری جمع‌آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزار Smart-PLS نشان داد که دو ویژگی شخصیتی جهان‌وطنی (از طریق تاثیر مثبتی که بر نوگرایی ذاتی دارد) و نیاز به منحصربه‌فرد ‌بودن مصرف‌کننده (از طریق تاثیر مثبت بر رهبری عقیده دامنه خاص) بطور غیرمستقیم موجب افزایش نوگرایی دامنه خاص مصرف‌کننده می‌شوند و متعاقبا این افزایش در نوگرایی دامنه خاص، منجر به افزایش پذیرش نوآوری ساعت‌های هوشمند در مصرف‌کننده می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیاز به منحصر‌به‌فرد بودن، جهان‌وطنی، پذیرش نوآوری،

عنوان انگلیسی Effect of the need for uniqueness and cosmopolitanism on innovation adoption of Smartwatches
چکیده انگلیسی مقاله The adoption and use of wearable technology are highly increasing. Due to its significant differences with other new technologies, its consumer adoption needs further investigation. In the field of wearable technology products, the focus of the present research is on smartwatches. Therefore, the current study examines the impact of consumer's need for uniqueness and cosmopolitanism on innovation adoption of smartwatches, considering the mediator role of domain-specific opinion leadership, innate innovativeness, and domain-specific innovativeness. This research is applied in terms of purpose and is descriptive-survey in terms of collecting information method. Given that young people and especially educated ones make up the bulk of smartwatch users, students of public universities in Tehran are considered as the statistical population. Of these, 146 people were selected as the sample based on Jackson's (2003) definition to estimate the required sample size. The data gathering tool is the questionnaire that is collected through the available method from the sample. Data analysis which was performed by structural equation modeling using Smart-PLS software indicates that two personality traits, cosmopolitanism (through positive impact on innate innovativeness) and consumer's need for uniqueness (through positive impact on domain-specific opinion leadership), indirectly increase domain-specific innovativeness and this increase in domain-specific innovativeness subsequently increases consumers innovation adoption.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نیاز به منحصر‌به‌فرد بودن, جهان‌وطنی, پذیرش نوآوری

نویسندگان مقاله بهاره اصانلو |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

سهیلا خدامی |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

سمیرا یاعبداللهی |
دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA بازاریابی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://nmrj.ui.ac.ir/article_26223_c5d2ed15a78b329026240c3a7d19abbe.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات